Ridikül

Híres szülők

Vajon máshogyan nevelik a híres szülők a gyermekeiket, mint azok, akik nem élnek rivaldafényben? Persze hogy nem. Épp csak a körülmények mások. Sok esetben ezeknek a gyerekeknek sokkal nehezebb, olyan helyzetekkel kell megbirkózniuk, amelyek alapesetben nem állnak fenn egy fiatal életében. Melyik gyermek hogyan reagál szülei ismertségére? A közismert szülők mennyire szeretnék, hogy gyermekeik is a színpadon szerepeljenek? Egy közösségben hogyan óvhatja meg a szülő a gyermekét akár a kivételezés, akár a megbélyegzés veszélyeitől? Vendégünk lesz Szűcs Judith, Béres Alexandra és Frajt Edit. Meglepetés férfi vendégünk gyermekei is hasonló szférában mozognak, mint az édesapjuk.

 

Szűcs Judith, énekesnő pályáját először női fodrászként kezdte, majd a zene világába csöppent. Judith édesanyja nagyon büszke volt rá, soha nem ajnározta, de előszeretettel varrta neki a fellépős ruháit. A ‘ki mit tud?’ versenyről 15 évesen kora miatt eltanácsolták, amelyet végül 19 éves korában megnyert. Lányát sem szerette volna befolyásolni a pályaválasztásában. Az anya-lánya viszony mellett egy barátság is kötetett köztük, amelyre nagyon büszke.

Béres Alexandra, fitneszedző, sportoló orvos édesapjára nagyon büszke. Annak ellenére, hogy más pályán mozog, szülei mindig bíztak a sikereiben. Úgy gondolja, a mai sajtó ‘szereti’ a pocakot, ezzel kapcsolatban pozitív tapasztalata van. Alexandra abszolút nem készült az ismertségre, 20 éve nehéz ezt megszoknia. Nagyon fontos megtalálni az egyensúlyt, mivel a gyerekeket elrejteni sem lehet. Nagyobbik lánya szeret szerepelni, felszaladt hozzá a színpadra is tornászni. Az ismertség fogalmáról általánosan azt gondolja, hogy a régi időben minden esetben teljesítmény is állt e mögött.

Frajt Edit, színésznő a Szomszédok című teleregényben szerepelt gyermekével. Amikor megkérdezték, hogy elvállalja-e azt, hogy együtt szerepeljenek, igent mondott, ugyanis szívesebben tartotta a saját gyermekét a kezében, mint egy idegent. Fontos volt számára, hogy lánya ne a saját nevén szerepeljen a sorozatban. Mindkettejüknek természetes volt az, hogy együtt vannak, együtt forgatnak, az életük részévé vált. Lányával három hetes korától kezdve 11 éven át együtt dolgoztak.

Nádas György, Karinthy-gyűrűs humorista, a Rádiókabaré tagja szerint a 60-as és 70-es években másról szólt az emberek érdeklődése, mára egy kicsit elvadult ez a dolog. Gyermekei is a művészi pályát választották. Zoli fia zenél, Gáborból színész lett. Ahol tud, ott segít, van olyan darab, ahol Gábor fiával együtt játszanak.

A hírnév történelme

Leo Braudy szerint a hírnév legkorábbi megjelenése és a hírnév utáni vágyakozás egészen a római korra datálható. A hírnevet egyenlővé tette az egyéniség és a teljesítmény definíciójával. Természetesen vannak olyan kutatók, akik ennek cáfolatát fogalmazták meg, és újkori jelenségnek tartják. Maga a sztárkultúra az 1920-as évek amerikai filmiparjához köthető. A korai filmekben nem jelenítettek meg stáblistát, azt tartották, hogy a színész személye egybeforr a szereppel, amit játszik. A színész, mint személyiség nem volt jelen. Ennek három oka is lehetett. Egyrészt a színész maga is tartott a nagy nyilvánosságtól. Másrészt a stúdiók sem szerették volna őket reklámozni, féltek attól, hogy így a színészek nem a producereik kezére fognak dolgozni. Harmadrészt annak sem voltak igazán tudatában, hogy a színész személyisége erősebb árucikké válhat, mint maga a narratív szerep. Azonban ez hamarosan megfordult..