Otthon

Százötven éves a budapesti kötött pályás közlekedés

Ha esetleg azon gondolkozunk, hogy bejárjuk keresztül-kasul a várost a mai napon, akkor nyugodt szívvel szálljunk villamosra. Ma százötven éves ugyanis a budapesti kötött pályás közlekedés, az első lóvasút 1866. július 30-án indult el. Az évforduló alkalmából a BKV villamosfelvonulást rendez a Nagykörúton. És mivel mással lehetne ezt megünnepelni úgy igaziból, mint hogy villamosozunk egy kicsit, bármi is legyen az úti célunk.

A BKV MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a pesti utcán 1866. augusztus 1-jével megjelenő lóvasút jelképezte a továbblépést, a budapesti vonal Európában a nyolcadik volt. Az első napi bevétel 130 forint volt, a Kálvin tér–Újpest vonalon az első osztály menetdíját 20, a másodosztályét 15, a harmadosztályét 10 krajcárban határozták meg. A legrégebbi városi tömegközlekedési eszközhöz, az omnibuszhoz képest megbízhatóbb volt, és több utast tudott szállítani. A viszonylatokat a kocsikra kitűzött zászlókkal jelezték, például a kőbányai viszonylatot a fehér-piros zászlóról lehetett felismerni.

Fotó: Pixabay/ CCO Public Domain

Fotó: Pixabay/ CCO Public Domain

Az évforduló alkalmából a BKV szombaton 11 óra és 13.40 között villamosfelvonulást tart a Nagykörúton, valamint a 17-es járat Széll Kálmán tér–Bécsi út közötti szakaszán. Látható lesz a napjainkban is közlekedő legöregebb Ganz csuklós és a legfiatalabb CAF járművek mellett tehermozdony lórével és két tanulóvillamos is. A felvonuló járművekkel díjmentesen lehet utazni, de a Nagykörúton haladó nosztalgiavillamosok csak a két végállomáson állnak meg.