Az anyukák egy része örömkönnyekkel a szemében nézi, milyen cuki, ahogy gyermeke sminkel, vagy mennyivel „szebb”, ha van rajta egy kis rúzs, szempillafesték, meg pirosító. Ha ez nemcsak ritka alkalmakra marad, ha ez nem JÁTÉK, hanem a gyerek azt tanulja meg belőle, hogy ő nem elég jó és szép a maga természetes valójában, önértékelésében zavar keletkezhet – miközben az anyuka „csak jót akart”. Mindezt tetézi a szépségipar, ami nagyon jól ráérzett arra, mennyi pénz van a gyereksminkben.
Parfüm, gyanta és körömlakk tíz éven aluliaknak
Bizony, gyártanak már babaparfümöt, amit akár nullaéves kortól a kicsire fújhatunk, pedig adott a kérdés, hogy van-e édesebb illat az eredeti babaillatnál? Amerikában sorra nyílnak a gyermek-szépségszalonok, ahol a leendő kis hercegnők anyuval együtt gyantáztatnak (mit is?), manikűröztetnek, pedikűröztetnek, kiszedetik a szemöldöküket, hajcsavarókkal ülnek a fodrásznál, és műszempillát tetetnek fel maguknak. Ha ez nem elég, már kapni szivacsos mini melltartót, aprócska magas sarkú cipőt, valamint hozzá illő tündi-bündi ruhákat is – a határ a csillagos ég, no meg a szülő becsvágya és pénztárcája.
Sminkben suliba
A lányok egyre hamarabb érnek, kamaszodnak, de talán így is meghökkentő, hogy ötödik-hatodik osztályos csemeték járnak kisminkelve az iskolába. Vastag alapozó, kihúzott szemek, szempillaspirál – mert e nélkül el sem kezdődhet az első óra. Iskolája és tanárja válogatja, hogyan kezelik az ilyen eseteket, a szigorúbb helyeken lemosatják a sminket, és a kémiatanár a körömlakkot is eltávolíthatja, máshol a felelősséget a szülők vállára helyezik – hiába tiltanának bármit, ha nem egyezik a véleményük az otthoni renddel. A lázadó korosztály sajátossága az is persze, hogy kijátszhatják a szigorú szülői szemeket, így a gyerekek a sminket az első nyilvános mosdóban kenik fel magukra, vagy a suli folyosóján. Jó lenne tudni, miért érzik meztelennek (védtelennek) az egyébként smink nélküli is szép arcocskákat a gyerekek – egyre többen.
Kenje inkább vérehulló fecskefűvel
Természetesen nincs azzal semmi baj, ha a gyerek utánozni akarja az anyját, így is keresi a kapcsolatot vele, kifejezi, hogy hasonlítani szeretne hozzá. A gond a kapott mintával kezdődhet, amikor az édesanyánál is a fókusz a külsőségeken van. Nehéz nemet mondani a korai, vad sminkelésre egy olyan kislánynak, aki naponta szembesül azzal, édesanyja kihívásnak érzi a szépség megteremtését, erején felül törekszik annak elérésére, vagyis mindenek feletti értékként tekint a szépségre.
Pedig lehetne ez másként is. Örülni annak, ahogy egy kislány a természet színeivel ismerkedik: vérehulló fecskefűvel keni be a körmét, vagy benedvesített virágszirmokat ragaszt a körmére. Marad, amíg marad rajta, ha lehullik, keres új színeket. Hajdúsított loknik beépítése helyett meg esetleg fonhatnának hajdísznek virágkoszorút a nagymama kertjében. Mert az játék, abban van ötlet, élet, a környezet megismerésének vágya. Egy ilyen helyzetben képes a gyerek természetes módon pozicionálni önmagát a világban, és felfedezni olyan értékeket, amelyek közös fonás, sziromszámlálgatás közben ismerhetőek fel igazán. Például, hogy együtt lenni a családdal sokkal fontosabb, mint akárhány szépségbeavatkozás.




