Siker

A módszer, amellyel jobban kihasználható az agy: villámolvasás

Woody Allen egyszer azt mondta: beiratkoztam egy gyorsolvasó tanfolyamra, és húsz perc alatt elolvastam a Háború és békét. Oroszországról szól. Villámolvasást nem a szépirodalom miatt tanul az ember, viszont a munkában és a tanulásban nagyon sokat segíthet.

A mai iskolásokat, egyetemistákat szinte lehetetlen elvárás elé állítja a rendszer. Az érettségi anyaga pár éve még egyetemi anyag volt, az egyetemistáktól pedig olyan mennyiségű olvasni- és megtanulnivalót várnak el, ami sok szakon csak a magánéletük feladásával sajátítható el. A villámolvasás egy olyan tanulási stratégia, amelyet ezekre a megnövekedett igényekre válaszul fejlesztettek ki.

Fotó: iStock.com/Сергей Хакимуллин

Fotó: iStock.com/Сергей Хакимуллин

Tanulási technika, nem ördöngösség

A cél tehát egyértelmű: minél rövidebb idő alatt elolvasni minél többet. De joggal merül fel a kérdés, hogy mennyire marad meg bennünk az olvasott anyag. „Jobban, mint bármilyen más olvasási módszerrel – mondja Lantos Mihály, aki villámolvasás-tanfolyamokat tart. Pont ez a lényeg, ezért tanulási stratégia, nem pedig egy hatékony olvasási technika. Gyakran keverik sajnos a gyorsolvasással, aminek valóban alacsonyabb a visszaidézési szintje, talán ezért is nem terjedt el igazán. Annál a módszernél az a cél, hogy minél több szót lásson egyszerre és dolgozzon fel az agy a rövid távú memóriában. A villámolvasás viszont pont a hosszú távú memóriával dolgozik, az agyunk rejtett kapacitásaiból használ ki többet. Ezt a módszert támogattam meg további tanulást segítő technikákkal, hogy ne csak olvasni, de jól tanulni is megtanuljanak a résztvevők.”

Bár sokan kétkednek a módszerrel kapcsolatban, de ez nagyon is hatékony szépirodalom és szakirodalom esetében is. „Természetesen működik szép- és szakirodalomnál is, ahogy nyelvtanulóknak is ajánlom. Viszont Tolsztojt nem azért olvasunk, hogy megtudjuk, ki kit szeretett és kivel harcolt, hanem hogy élvezzük a megfogalmazás ízeit. De ha csak az a lényeg, hogy minél több információt, minél kisebb fáradsággal, minél nagyobb hatékonysággal sajátítsak el, a villámolvasás egy megoldás.”

Öreg vagyok én már ehhez! Vagy mégsem?

„Férfiak és nők egyaránt jelentkeznek a tanfolyamokra, főleg a középiskolás-egyetemista korosztály. De volt már hetven év feletti hallgatóm is, és gyakori, hogy a szülők elkísérik a gyerekeket. Büszke vagyok arra, hogy sok családból először a gyerek jön el, aztán a sikerei láttán pár hónappal később apuka és anyuka is beiratkozik. Ez egy nagyon fontos visszajelzés. Ez inkább a céloktól függ, mint a konkrét életkortól. Egy általános iskolásnak ritkán kell több száz oldalas könyveket megtanulnia kevés idő alatt. A kisebbeknek egy rájuk szabott tanulásmódszertani tanfolyamot tartok. A villámolvasás ennél komplexebb, a felnőtt élet kihívásaira készít fel, melyeket az érettségi előtt álló középiskolások már megtapasztalnak.”

Fotó: iStock.com/Сергей Хакимуллин

Fotó: iStock.com/Сергей Хакимуллин

Remek módszer, ha több szabad időre vágyunk

„Gyakran megkérdezik tőlem, hogy tulajdonképpen kinek ajánlanám a villámolvasás-tanfolyamokat. Mindenkinek, akinek problémái vannak az iskolában, az egyetemen, vagy csak egyszerűen szeretne több szabad időt egy olyan munka mellett, amely nagy mennyiségű írott anyag feldolgozását követeli meg.” Más gyakorlatokhoz hasonlóan ezt is kell gyakorolni, hiszen könnyen kieshetünk a gyakorlatból. „Sokan hiszik, hogy a villámolvasás egy csodaszer, amit egyszer megkapnak mint egy oltást, és onnantól működik. Jó lenne, de gyakorlás és önfejlesztés nélkül, mint más se, ez sem működik. Kiesni, elfelejteni nem igazán lehet, olyan, mint a biciklizés: én megtanítom, hogyan ülj fel, tekerd a pedált, maradj a nyeregben, de gyakorolni, a kátyúkat kikerülni már neked kell. Viszont nagyságrendekkel több helyre tudsz majd elmenni, és nagyságrendekkel gyorsabban!”