Ridikül

Csak néhány kattintás, és kész is a becsapás! – Vásároljunk óvatosan online!

A képen olyan szépen néz ki minden, aztán csak otthon derül ki, hogy késik a csomag, többet kell fizetni, az étel romlott, a pulcsi pedig két mérettel kisebb, mint amit megrendeltünk. Hogy elkerüljük az ilyen helyzeteket, vásároljunk felelősen online is!

Túl szép ahhoz, hogy mindig igaz legyen

Csak néhány kattintás, és pont ez a becsapás. Olyan könnyű a neten vásárolni, nem kell elmenni a boltba és ott válogatni, nézegetni, szagolni, próbálni, sorban rostokolni, otthonról, kényelmesen és még olcsón is hozzájuthatunk az élelmiszertől a műszaki cikkeken át a ruháig bármihez. A legtöbb termékről van leírás, méret, megnyugtató sorok arról, mennyire biztonságos a szolgáltatás, és milyen gyors a házhoz szállítás. Mindezek ellenére sokkal óvatosabbaknak kell lennünk, mint a személyes vásárolgatásnál.

Fotó: iStock.com/Rohappy

Fotó: iStock.com/Rohappy

Olvassuk el a termék jellemzőit!

Olyan egyszerű, hiszen ezt mindenki meg tudja csinálni, nem? Hát nem olvasunk és tájékozódunk, mielőtt vásárolnánk? Nos, sokan nem. Meglátják a szép képet, és nem ellenőrzik, az a kép tényleg a terméket ábrázolja-e. Elolvasnak egy kétsoros leírást, megörülnek a terméknek, és rá sem kérdeznek azokra az információkra, amiket elfelejtettek odaírni. Az árat forintban értik, akkor is, ha dollárban van, és meg sem nézik, mennyibe kerül az adott árucikk máshol. Megrendelik a terméket a kétnapos házhoz szállítási idővel, de lusták utánaböngészni annak, mennyibe is kerül ez nekik. Ugyan már, mégis mennyi lehetne? Elképzelnek egy árat, és eszükbe sem jut, hogy sokan külföldről hozatják be a termékeket, ennek minden költségét pedig a vásárlóra hárítják. Ha pedig ezt egyértelműen leírták, de mi nem olvastuk el, utólag már hiába panaszkodunk.

Ellenőrizzük a céget!

Ismeretlen cégtől vásárolni akkor tudunk nyugodtan, ha előtte leellenőriztük. Mióta van a piacon? Vannak elégedett vásárlói? Rákeresve a cégre rátalálunk olyan oldalakra, amelyek kritikákkal vannak tele? Ha igen, erősen gondolkodjunk el a vásárlás ELŐTT.

Minden webshop honlapján meg kell találnunk a cég székhelyét, elérhetőségeit, a fizetési és szállítási módokat, az elfogadott bankkártyákat, a szerződési feltételeket és a biztonsági „kiselőadást” – nem, nem érdemes átugrani csak azért, mert apró betűkkel szedték.

Tudjuk meg, a regisztrációval pontosan mibe is egyezünk bele, és kiadják-e az adatainkat harmadik félnek. Ha igen, lesz néhány kellemetlen telefonhívásunk és levelünk. Legyünk óvatosak, ha rossz magyarsággal fordított oldalon találjuk magunkat, inkább ne kattintsunk semmire, amit nem ismerünk pontosan! Ilyen oldalakon végképp ne adjuk meg az adatainkat kellő tájékozódás nélkül!

Most akkor vásároltunk, vagy sem?

Ha lecsekkoltuk a terméket és a céget is, akkor tisztában kell lennünk a vásárlás menetével. Sok helyen csak kiraknak egy Megveszem! gombot, de aztán gőzünk sincs, mit kéne tennünk, kapunk-e e-mailt a megrendelésről, és azt meg kell erősíteni, vagy egyszerűen a kattintás után automatikusan meg is vettük a terméket? Ha betettük a virtuális kosárba, az vásárlásnak minősül, vagy bármikor kiüríthetjük azt következmények nélkül? Mi történik, ha vásárlás közben meggondoljuk magunkat? Miért kérik el az anyánk leánykori nevét is a vásárláshoz? (Itt jegyeznénk meg, hogy a társadalombiztosítási azonosító jelet, adószámot, születési évet, helyet, személyiigazolvány-számot és ehhez hasonlókat normális esetben nem kell megadnunk a vásárláshoz, ilyenekbe ne is menjünk bele!)

Fotó: iStock.com/Rohappy

Fizetési gondok

Tudnunk kell, hogy a kiszállítás ára nagyban függ a fizetés mikéntjétől – az átvételkor fizetésért pluszdíjat számolhatnak fel. A bankkártyás változatnál figyeljünk oda, milyen felületre irányítanak át, hol kell megadni az adatainkat! Ha gyanúsnak találjuk az oldalt, ne írjuk le a bankkártyánk számát sem, vagy vásároljunk erre a célra létrehozott elektronikus számláról! Minden esetben várjuk meg, míg visszaigazolást kapunk a fizetésről, az erről szóló e-mailt őrizzük meg.

Ha meggondoltuk magunkat

Ha a szállítás után megvizsgált áru – ne tegyük el bontatlanul soha a szekrénybe! – nem az, amire számítottunk, jogunk van 14 napon belül indoklás nélkül visszaküldeni a terméket és visszakérni az árát. Esetenként a szállítás költségét ilyenkor a vevőre hárítják, de ha pontosan elolvastuk a szerződési feltételeket, akkor tudnunk kell, az adott cég hogyan bánik a visszaküldött árukkal. Nem árt kéznél tartani a webshop telefonszámát, és ha gond van a csomaggal, még a futár jelenlétében felhívni őket.