×

Csillagok

A boldogság tanulható!

Elnézve a boldog embereket, néha olyan érzésünk van, mintha ez a lelkiállapot elérhetetlen lenne számunkra – pedig ez nincs így. Senki sem születik abszolút boldognak, a folyamat tanulható, csak kitartásra van szükségünk, no meg némi hajlandóságra.

Martin Seligman, a pozitív pszichológia egyik nagy alakja adott néhány hozzávalót a boldogság receptjéhez azzal, hogy leírta, hogyan élnek, viselkednek a boldog emberek:

  •  Betöltik az életüket annyi kellemes érzéssel, amennyit csak be tudnak fogadni.
  •  Törődéssel és elkötelezettséggel élik az életüket, megtalálják a boldogságot a munkájukban, a családjukban, a gyerekeikben, a szeretetben és a jól megérdemelt pihenésben.
  •  Megtalálják saját erősségeiket, és arra használják őket, hogy valami maguknál nagyobb dolgot hozzanak létre.
  •  A jókedv, az öröm egyszerűen ragályos, a kutatások pedig megállapították, hogy akik boldog emberekkel, barátokkal veszik körbe magukat, maguk is jobb kedvvel élik az életüket.
Fotó: iStock.com/Rohappy

Fotó: iStock.com/Rohappy

  •  Sokat mosolyognak. Persze attól még nem leszünk jókedvűek, hogy kényszerből elhúzzuk a szánkat, inkább arról van szó, hogy a jókedvű emberek engedik megtelni az elméjüket pozitív gondolatokkal, s ezt ki is fejezik. Meglátják az élet humoros oldalát, és sokat nevetnek, akár saját magukon is.
  •  Képesek felépülni: a kutatók szerint a depresszió egyik legnagyobb ellenszere, ha egy sorscsapás után fel tudunk állni, és újra tudjuk kezdeni – és ezt minden alkalommal megtesszük. A boldog emberek nem azok, akikkel soha nem történik semmi rossz, hanem azok, akik ha hétszer esnek el, nyolcadszor is felállnak, és próbálkoznak tovább. A pesszimisták meg vannak róla győződve, hogy a nehéz időszakok sokáig tartanak, és nagyrészt minden az ő hibájuk, míg az optimista emberek abban hisznek, hogy a rossz hamar elmúlik, és nem is az ő hibájuk volt – előre néznek, várják és keresik az örömöket, a megoldásokat, és nem adják fel.
  •  Megünneplik a kis győzelmeket is: Olyan sokat várunk magunktól, olyan sok tennivaló vesz körül, hogy ritkán dicsérjük meg magunkat, vagy örülünk egy aznapi kis sikernek. Pedig ha kedvesek vagyunk saját magunkkal, akkor az élet apró örömeit is megünnepeljük, és ezekre is koncentrálunk a negatív történések helyett. Ehhez nem kellenek nagy dolgok, egy jó séta a kutyával, egy fagyi munka után, este egy jó film, és még sorolhatnánk.
  •  Adakoznak: van abban valami, hogy azt kapjuk vissza, amit adunk. Nem kell milliomosnak lennünk ahhoz, hogy adakozzunk, sőt, nem is feltétlenül a pénz segít, hanem egy ölelés, egy szendvics, a hajlandóság, a nálunk elesettebbek felkarolása. Egy kis önkéntes munka gazdagabbá teszi a mi életünket is, sőt, olyan mértékű örömet okoz, hogy kimutathatóan javítja fizikai és mentális állapotunkat.
  •  Mernek beszélgetni: nagyon fontos, hogy kapcsolatot tudjunk teremteni a körülöttünk lévőkkel, és hogy a felszínes időjárásos csevejen túl mély beszélgetéseket folytassunk barátainkkal, családtagjainkkal. Keressük együtt az élet értelmét, és ne féljünk megosztani az érzéseinket másokkal. Ehhez tudnunk kell beszélni róluk, és meg kell tanulnunk figyelmesen meg is hallgatni a másikat.

 

Fotó: iStock.com/Rohappy

Fotó: iStock.com/Rohappy

  •  Jó zenét hallgatnak: a megfelelően megválasztott zene nagy befolyással van a hangulatunkra. Válasszunk az ízlésünkön belül vidám vagy megnyugtató számokat! Ez persze nem azt jelenti, hogy egész nap az okostelefonunkon kéne lógnunk, sőt a boldog emberek tudják, hogy az internet és a számítógép világa mellett létezik egy valós is, és sokat járnak sétálni, túrázni a természetbe, ha tehetik, a szabadban is sportolnak. A mozgás egyébként még akkor is segíti a boldogsághormonok termelődését, ha nem fogyunk vagy izmosodunk tőle. Úgyhogy találjuk meg a hozzánk illő mozgásformákat, és kezdjünk el edzeni!