Otthon

6 + 1 film az esős, borongós őszi délutánokra

Kevés olyan jó dolog van az őszben, mint amikor egy takarba burkolózva lekuporodunk a kanapé végében vagy a nagy, kényelmes fotelben, körbevesszük magunkat édességgel és sóssal, majd indítjuk a filmeket – akár egyedül, akár a szerelmünkkel, akár a barátnő(i)nkkel igazi októberi–novemberi program.

Éppen ezért az évszakra koncentrálva kerestünk néhány olyan alkotást, amelyek időtállóak, és ha már láttuk is egyszer, mégsem teher másodjára vagy harmadjára is megnézni azokat. Elő tehát a puha plédekkel és a popcornnal, és ha szükséges, készítsünk a kezünk ügyébe néhány papír zsebkendőt is!

1. Őszi szonáta (svéd–francia–NSZK filmdráma, 1978)

Nem könnyű, de annál jobb film az Őszi szonáta. Minden úgy kezdődik, hogy Eva vendégségbe hívja évek óta nem látott anyját, Charlotte-ot. Az elismert és gazdag zongoraművész nem tudta, hogy lánya maga mellé vette fizikailag és értelmileg hátráltatott húgát, akit még ő helyezett el egy intézetben. Azonban nemcsak emiatt támad feszültség köztük, hanem a gyermekkor és az elmúlt évek során ki nem beszélt véleménykülönbségek, indulatok és érzelmek okán is. Ingmar Bergman egyetlen olyan filmjében, amelyben Ingrid Bergman a főszereplő, mértani pontosságú pszichológiai leírását adja a sérült anya-lány kapcsolatnak.

2. Harry és Sally (amerikai romantikus vígjáték, 1989)

Igazi klasszikus, amely a férfi-női barátság és szerelem témakörét járja körbe. Harry és Sally először az egyetemi évek alatt találkoznak, egy közös autóút során. Rögtön tisztázzák: férfi és nő között nem lehet barátság, azt mindig tönkreteszi a szex. Öt év múlva egy repülő fedélzetén lelkesen számolnak be egymásnak új partnerükről. Újabb hat év, és egy könyvtárban futnak össze, hogy keserű csalódásuk miatt keseregjenek. Miközben két legjobb barátjuk egymásra talál és összeházasodik, Harry és Sally egyre jobb haverok, mígnem egy éjszaka szexuálisan is egymásra lelnek… Ez egy barátság vége vagy egy szerelem kezdete?

3. A varázsige: I love you (amerikai vígjáték, 1996)

Egyetlen valamire való filmes listáról nem hiányozhat Woody Allen. De nemcsak ezért jutott eszünkbe ez a film. A főszereplő lánya egy nap elmeséli otthon, hogy egy bomba nő, aki egyébként boldogtalan, milyennek képzeli álmai férfiját (mivel a lány azzal szórakozik, hogy barátnőjével kihallgatják, mit mondanak a páciensek a barátnő pszichológus anyjának a kezeléseken). Nos, a film főhőse ezután úgy dönt, hogy eljátssza az álombeli férfi szerepét. Mindeközben hősünk exfeleségének családjában a legidősebb lány úgy dönt, hogy a jól szituált eredeti kérő helyett inkább az ügyvéd mama egyik börtönből szabadult védencéhez megy hozzá; a kisebbik lány pedig belezúg egy velencei gondolásba. Teljes zűrzavar, betétdalok és fantasztikus szereposztás.

4. Édesek és mostohák (amerikai filmdráma, 1998)

Egy igazán megindító történet az anyaságról, a szeretetről, amelyben két asszony harcol egy családért. Az egyik szép, fiatal és öntudatos (Julia Roberts), és bár a másik is öntudatos, de kicsit már megkopott a hosszú mintaanya szerepben (Susan Sarandon). Kettejük között a hadszíntér a szeretett férfi (Ed Harris), aki elvált az egyiktől, és feleségül akarja venni a másikat, valamint a felbomlott házasság gyümölcsei, a két rosszcsont lurkó. Isabel próbál szerelme gyerekeinek jó anyja lenni, de képtelen fölvenni a versenyt a férfi exfeleségével, a gyerekek édesanyjával. Jackie jól ki is használja ezt a helyzetet, és amikor csak teheti, gyerekeit a csinos mostoha ellen uszítja. És ez így menne az idők végezetéig, ha a sors közbe nem szólna.

5. Ősz New Yorkban (amerikai romantikus film, 2000)

A film, amit még ha nem láttunk, mindenképpen szerezzünk be a következő moziestére. A történet szerint Will (Richard Gere) élvezi az agglegényéletet. Imád főzni, imádja az éttermet, amelynek tulajdonosa és legfőképpen imádja a nőket. Javíthatatlan cinikus és alkalmatlan a hűségre. Ám egy este egy étteremben ismerős arcot pillant meg: egy fiatal lányban a régi szerelmét véli felismerni. Nem véletlenül: Charlotte (Winona Ryder) anyja ugyanis sok évvel korábban a szerelme volt. A találkozással Will számára újrakezdődik a fiatalság. Még egyszer, utoljára igazán szerelmes lesz, de a sors úgy akarja, hogy szembenézzen vele: számára lejárt a szerelem ideje.

6. Édes november (amerikai romantikus dráma, 2001)

Na ez is egy olyan alkotás, amit egyszer mindenkinek látni kell. Nelson Moss (Keanu Reeves) magának való, munkamániás üzletember. Egy napon összehozza a sors Sarával (Charlize Theron), aki miatta bukik meg egy autóvezetői rutinvizsgán. Sara csipkelődő modora egyszerre vonzza és taszítja a férfit, aki csak akkor lágyul el végképp, amikor Sara elmondja az igazat magáról. Halálos betegségben szenved, nincs sok ideje hátra. A legfontosabbat viszont elhallgatja Sara: nem akarja, nem tudja lekötni magát. Elcsavarja a férfiak fejét, majd bűntudatot érezve egy hónap után tovább áll. Nelson nem tudja, hogy ő a kiszemelt édes, novemberi áldozat.

+1 Bridget Jones-filmek (amerikai–angol–ír–francia romantikus vígjáték, 2001, 2004, 2016)

Egy folytatás premiere mindig jó ok arra, hogy megnézzük a megelőző részeket, felidézzük a cselekményt, a konfliktusokat és újra egy jót nevessünk, ha már Bridget Jonesról van szó. Ő az a londoni szingli, aki egy nap „hirtelen rádöbbent, hogy ha azonnal nem változtat, olyan élete lesz, ahol a legmeghittebb kapcsolat egy üveg borhoz fűzi. Egyedül és kövéren hal meg, és mire három hét múlva rá találnak, már félig megettek a farkaskutyák. Vagy Glenn Close-zá változik a Végzetes vonzerőből. Így hát fontos elhatározásra jutott. Annak érdekében, hogy jövőre ne végezze ilyen trágya képpel, az Önsajnáló Rádió harmincon túliaknak szóló slágermúzeumát hallgatva, úgy döntött, hogy a kezébe veszi az életét. Naplóba kezd, és elmondja az igazat Bridget Jonesról.” Majd a második részben is folytatódik a fiatal lány életében összekuszálódott szálak kibogozása, szerelem, jó pasik és jó poénok. Bár mi még nem láttuk, a harmadik rész is minden bizonnyal méltó utódja az első kettőnek.