×

Siker

A kicsikért, hogy naggyá legyenek! Ebben segít a „Lehetsz király!” program

Egyre nagyobb probléma, hogy a gyerekek nehezen szocializálódnak egy új közegben. Nehezen kommunikálnak, beilleszkedési gondokkal küzdenek, és az önbizalmuk sincs a helyén. Ebben segíthet a Lehetsz király! program, melyben pszichológusok segítik a személyiségfejlődést.

Nagyot változott a világ, így nem csoda, hogy mi, emberek is változtunk. Régen a gyerekek más közegben nőttek fel, más volt a családi összetétel, és máshogy töltötték az idejüket a kicsik. Ma, amikor a technika uralja az életünket, különösen fontos, hogy segítsük a gyerekek szocializálódását. Ebben vállal részt a Lehetsz király! program, melynek ötlete Posztós Réka pszichológus fejéből pattant ki. „A Lehetsz király program az ötödik évét kezdi idén – meséli Réka. – Ez egy fejlesztő program gyerekeknek, melyben a számukra megfelelő módszerekkel próbálunk közel kerülni hozzájuk. Kizárólag egészséges gyerekekkel foglalkozunk, tehát ezeknek a foglalkozásoknak nincs semmilyen terápiás jellege. A gyerekeknek azokat a társas készségeit, stratégiai-logikai gondolkodásukat próbáljuk fejleszteni, amelyek a mindennapokban szükségesek. Például a kudarctűrésüket, az önbizalmukat, a kommunikációs készségeiket és az ok-okozatiság értelmezését.

Fotó: Lehetsz Király

Fotó: Lehetsz király!

A mesék segítik a fejlődést

Már az egyetemi éveim alatt is gyerekekkel foglalkoztam, de ott kimarad egy számomra fontos pont, a mese. Alapvetően minden életkornak és élethelyzetnek megvan a maga meséje. Az idősek már régen is mesélték azokat a történeteket, amelyeket a mai napokban is átélünk, csak más környezetben, más szereplőkkel. A mesék olyan információt hordoznak a világról, rólunk és az élet tapasztalatairól, amit a gyerekek könnyen magukévá tudnak tenni. Elmondhatom nekik, hogy nem szabad a konnektorba nyúlni, mert ráz az áram, de ha ez mesébe van foglalva, akkor másképp tárolják az információt, jobban megjegyezik azt. A mese elején mindig van egy átmeneti egyensúlyi állapot, aztán történik valami, és megborul a rend. Például a család legkisebb fia elindul a nagyvilágba. Az útja során találkozik segítőkkel, hátráltatókkal, élethelyzetekkel, de mindig végigmegy az útján. Útközben tapasztalatokkal gazdagodik, és a mese végére a gyerekek is gazdagodnak ilyen tapasztalatokkal, mert kockázatok nélkül kipróbálhatják a mese egyes szerepeit.” A foglalkozások központi elemei tehát ezek a történetek, de más jellegű foglalkozásokat is tartanak. „Egyrészt a mesék útvonalán fordulunk hozzájuk, másrészről a művészeteket, az alkotást, harmadrészről pedig a társasjátékokat használjuk. Csoportfüggő, hogyan dolgozzuk fel a meséket. Általában kapcsolódik valamilyen alkotófolyamat a mese feldolgozásához. A gyerek elképzeli magát a mesében valamilyen szerepben, és ez sokat elárul arról, hogy milyen helyzetben látja magát a kicsi. Mivel többen vannak egy csoportban, így egymást is segítik, fejlesztik a különböző megoldásaikkal. Egymástól is tanulnak, érzékenyebbé válnak. A legideálisabb a 15-20 fős csoport, mert több ötletet hoznak, jobban serkentik egymást. Az óvodásoknak gyorsabban változó feladatokat kell adni, és kisebb csoportban kell velük dolgozni.

Együtt a család, és senki nem ideges

Egy maroknyi lelkes pszichológus és viselkedéselemző munkálkodik azon, hogy a gyerekek játékosan sajátítsanak el az élethez szükséges készségeket. „Jelenleg 7-8 ember alkotja a csapatunkat, és folyamatosan bővülünk, mert egyre több területet szeretnénk kiszolgálni. Egyelőre Debrecenben és környékén tevékenykedünk, óvodákban és általános iskolákban, de folyamatosan keressük az új kihívásokat. Ebben az évben két új programunk is indult, az egyik a Morci klub, ami relaxációs program gyerekeknek, a másik pedig, amin dolgozunk, egy túraklub. Ennek lényege, hogy kimozduljunk a négy fal közül, a gyerekek ismerkedjenek a természettel, és igényük is legyen arra, hogy szabadidejükben ne csak a számítógép előtt üljenek.”

Természetesen a gyermek fejlődésében a szülőknek is hatalmas szerepe van, így Rékáék is próbálnak minél több olyan különleges programot is szervezni, ahol együtt töltheti az időt a család, és fejlődhet a köztük lévő kapcsolat is. „Próbálunk különleges programokat is szervezni, például a Csodakutya alapítvánnyal is együttműködtünk, és a gyerekek kutyusokkal tölthettek egy napot, keressük az ilyen típusú együttműködéseket, hogy minél izgalmasabbak legyenek a programjaink. S, hogy ne csak a kicsikhez szóljunk, családi napot is szervezünk, ahol sorversenyt és akadályversenyeket tartunk, hogy a család több időt tölthessen együtt. Próbáljuk elősegíteni, hogy a családok élvezzék az együtt töltött időt, hiszen ezt nehéz megtenni mostanában. Mindenki elfoglalt, mindenki rohan, és a szülők türelmetlenebbek a gyerekkel. Mi lehetőséget adunk arra, hogy a felnőttek is élvezhessék a közös játékot, ők is kikapcsolódhassanak kicsit.