×

Otthon

Miért fekete a fekete péntek?

A sors fanyar fintora, hogy idén egy napra, november 25-ére esik a fekete péntek, amikor a boltok óriási akciókkal csábítanak vásárlásra, és a nemzetközi Ne vásárolj semmit! nap is. Mivel előbbi vándorló „ünnep”, ezért ez egy kivételes egybeesés.

A Black Friday csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek – idén november 25-e – elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban. Bár nem hivatalos ünnep, sok államban, például Kaliforniában, Floridában és Texasban szabadságot kapnak a közalkalmazottak. Mivel a hálaadás mindig csütörtökre esik, a kiskereskedelemben dolgozókon kívül sokan élvezhetik a négynapos hétvégét.

Fotó: Pexels/ Negative Space

Fotó: Pexels/ Negative Space

Az Egyesült Államokban a hálaadást követő nap 1932 óta számít a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetének, amikor hosszú nyitvatartással és rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők. A Black Friday elnevezés az egyik magyarázat szerint az 1960-as évekből származik. A „fekete” jelző arra utal, hogy az üzletek eredménye az év végi vásárlási láz nyomán a kézzel írott könyvelésben a pirossal jelzett veszteségből a feketével írt nyereségbe fordul át. A kiskereskedők számára kulcsfontosságú az év végi, november-decemberi vásárlási szezon, ekkor bonyolítják le éves forgalmuk mintegy 40 százalékát.

Egy haláleset is összefüggésbe hozható az Egyesült Államokban a Black Friday-jel. 2008-ban a New York állambeli Valley Streamben 2000 ember várakozott hajnali 5 órakor a helyi áruház előtt órák óta, majd amikor végre kinyitották az üzletet, az irányíthatatlan tömeg kitörte és rányomta az ajtót az egyik eladóra, akit helyben halálra tapostak – írja az MTI.

Minden évben november utolsó péntekjén tartják a nemzetközi Ne vásárolj semmit! napot. Az először 1992-ben, Kanadában meghirdetett esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a fogyasztói társadalom problémáira, arra kérik az embereket, hogy ezen a napon egyáltalán ne vásároljanak. Groteszk egybeesés, hogy idén éppen ezen a napon lepik el emberek tömegei az üzleteket, hogy megszerezzék a leértékelt árukat akár maguknak, akár már karácsonyi ajándéknak. Mielőtt elcsábulnánk az akciókra, kérdezzük meg magunktól: valóban szükségünk van erre? Vagy csak a csökkentett ár miatt lett hirtelen olyan vonzó? Hányszor használnánk? Később vajon megbánnánk, ha nem vennénk meg? Ha ezen kérdések során elbizonytalanodunk, inkább hagyjuk ott a cuccot, szabaduljunk ki a plázák fogságából, és sétáljunk egyet, sportoljunk, legyünk együtt családunkkal!