Stílus

Mi az a greenwashing és hogy vernek át bennünket?

Már eddig is sok mindent elviseltünk tőlük, de a greenwashing, azaz a termékek, árucikkek „zöldre mosása” az egyik legaljasabb dolog, amit a nagyvállalatok művelnek velünk, fogyasztókkal.

Ez ugyanis annyit jelent, hogy a cégek marketingosztálya egészen egyszerűen elhiteti a vásárlókkal, hogy a termék, amit megvásárolnak, zöld, azaz környezetbarát, s ezért még képesek akár 10, 20, de inkább 30 százalékkal is magasabb összeget kérni értük. Ezek a cégek kommunikációjukban gyakran eltúlozzák, mennyire fontos is számukra a környezetvédelem és a fenntarthatóság.

Fotó:iStock.com/kitzcorner

Fotó:iStock.com/kitzcorner

Az, hogy elhitetik velünk, környezetbarát a felmosónk vagy az arckrémünk, de közben van pénzük tévében és magazinok első oldalain reklámozni több mint gyanús. Ezek a cégek ugyanúgy szennyezik a környezetet, kizsákmányolják a munkásaikat, mint versenytársaik, csupán még drágábban adják a termékeket, tehát még nagyobb hasznot zsebelnek be kihasználva, hogy egyre többünknek fontos a környezetvédelem, egyre többen figyelünk a bolygónkra, mivel azt szeretnénk, ha még sokáig élne.

A megtévesztés magasiskolája

Gyakran nagy olajipari cégek azt hirdetik magukról, hogy a megújuló energia elkötelezett hívei és kutatói, holott ez a valóságban a tevékenységüknek csak egy apró, szinte jelentéktelen részét teszi ki. Mivel mégis divatos, és az emberek fejében a környezetvédelem egyfajta pozitív hívószóként van jelen, ezért ha elhajtanak legközelebb egy ilyen benzinkút mellett, másképp fognak ránézni, mint eddig. Igen, gyakran állítanak valótlanságot ezek a cégek a reklámkampányaikban, s igen, a fogyasztóvédelem résen is van, ám a rájuk rótt büntetést nevetve fizetik be újra és újra, nekik valójában ez aprópénz, ennek a többszörösét teszik zsebre tiszta profitként.

Fotó: iStock.com/DmitriMaruta

Fotó: iStock.com/DmitriMaruta

Egészen egyszerűen az igazság az, hogy a nagy cégek egy jelentős része semmifajta környezetvédelmi szempontot nem vesz figyelembe, ugyanis az számára nem kifizetődő. Persze vannak kivételek. Mindenképpen érdemes időt és energiát szánni arra, hogy ne csak a címkét nézzük a terméken, fordítsuk meg, olvassuk el az összetevőket és keressük a gyanús anyagokat.

Mit tehetünk ellene?

  • Ne dőljünk be a reklámoknak. Tudatosítsuk magunkban, hogy azokban gyakran elferdítik a tényeket, sőt hazudnak nekünk. Ne dőljünk be a hangzatos szlogeneknek, nézzünk mindennek utána: csak pár kattintásnyira van tőlünk az igazság. Ugye 2017 küszöbén már senki nem gondolja, hogy a barackos arckrémben valóban barack van?
  • Használjunk minél kevesebb kemikáliát az otthonunkban, s azokat se nagyáruházakban szerezzük be, inkább keressünk fel egy bioboltot, és ott beszélgessünk egy szakértő eladóval, aki remélhetően olyan termékeket tud ajánlani nekünk, melynek előállítása során nem terhelték meg túlságosan a környezetet, s a lefolyóba kerülésével sem szennyez.
  • A csodaformulákkal és a kutatási eredmények hangoztatásával csak elterelik a figyelmet a reklámok. Lehet, hogy megkapták az év szerintük legfontosabb környezetbarát termék díját, de az is valószínű, hogy saját maguktól.
  • Nem csak a termék és annak felhasználási lehetőségei, elektromos autó, halogénizzó a fontosak, de mindig gondoljunk bele abba, mi történt vele, mielőtt hozzánk került volna. Vajon mennyi tiszta vizet, áramot használtak fel a gyártása során, és vajon hány távol-keleti dolgozót zsákmányoltak ki azért, hogy elkészülhessen?
  • Ahogy az sem mindegy, milyen messziről érkezett hozzánk a termék: minél nagyobb utat tett ugyanis meg, annál nagyobb CO-kibocsájtást okozott a szállítása. Ha tehetjük, mindig keressük a hazai, szomszédos, de legalább európai előállítású termékeket, tisztítószereket, kozmetikumokat.