Egészség

A vitamin, amit minden nőnek szednie kell(ene)

Ez a vitamin pedig nem más, mint a folsav.

A folsav a B-vitaminok csoportjába tartozik, tehát vízoldékony vitaminról van szó. Egy átlagos felnőtt napi folsavigénye 300 mikrogramm, egy serdülőnek, gyermeket tervező vagy várandós nőnek 400-500 mikrogramm bevitele javasolt. A folsavat a szervezet nem tudja hosszú távon tárolni, a felesleg a vizelettel távozik, ezért naponta pótolnunk kell.

Fotó: Pixabay/ CC0 Public Domain

Fotó: Pixabay/ CC0 Public Domain

Miért hasznos a folsav?

A folsav részt vesz a vérképzésben, aminosavak anyagcseréjében, és a magzati fejlődés során az velőcsőzáródási rendellenességek, azaz a nyitottgerinc-szindróma kockázata bizonyítottan csökkenthető a megfelelő folsavbevitellel.

A folsav hiánya súlyos tüneteket okozhat. A vérképzésben betöltött szerepe miatt a folsavhiány vérszegénység formájában jelentkezik, amit mi fáradékonyság, feledékenység, hangulatingadozás formájában vehetünk észre. Emellett legyengül az immunrendszer is, így hajlamosabbak leszünk a fertőzések elkapására, és a betegségekből is lassabban állunk talpra. Ha folsavhiányos tüneteket észlelünk, lehet, hogy egy másik vitamin, a B12 hiányzik szervezetünkből, mivel ez segít a szervezetbe jutó folsavat a megfelelő, feldolgozható formába alakítani.

A folsavhiány oka elsősorban a táplálkozásban keresendő. Természetes formában megtalálható leveles zöldségekben, spárgában, spenótban, babban, brokkoliban, májban és egyes gyümölcsökben is. De vigyázat: a folsav érzékeny a hőre, így fontos, hogy ezeket a zöldségeket nyers formában is fogyasszuk. A spenótlevélből kiváló saláta készülhet, és a brokkolit nyersen is elropogtathatjuk. Emellett folsavtablettát is szedhetünk, ha nem vagyunk benne biztosak, hogy étrendünkkel be tudjuk vinni a megfelelő mennyiséget. Túlzásba nem vihetjük, mert a felesleg kiürül szervezetünkből.