×

Stílus

A legklasszabb szépségvitaminok ötven felett

Hiába kenünk a bőrünkre méregdrága krémeket, a szépség tényleg belülről fakad. Ha egészségesek vagyunk, és megadjuk szervezetünknek azokat a vitaminokat, ásványi anyagokat, amikre szüksége van, akkor ragyogni fogunk.

Persze ez nem jelenti azt, hogy kosárszámra kéne fogyasztanunk a szépségvitaminokat. Belső egyensúlyunk ennél sokkal bonyolultabb. Eleve ahhoz, hogy harmóniát, szépséget sugározzunk, a lelkünknek, önbizalmunknak kell rendben lennie. Ha ez megvan, akkor is figyelnünk kell az egészséges életmódra és a krónikus betegségek megelőzésére, kezelésére, illetve arra, hogy táplálékkiegészítőket csak az orvos tudtával és jóváhagyásával fogyasszunk.  Azt is tudnunk kell, hogy a tabletták beavatkoznak a szervezetben fennálló egyensúlyba. Kevesen tudják, de sok ásványi anyag és vitamin akadályozza egymás felszívódását, vagy nem is épül be, hiába reklámozzák. Sokan emiatt megpróbálják természetes úton, a táplálkozással bevinni a megfelelő anyagokat. Ez olykor sikerül, olykor pedig nem, mert egyszerűen nem tudunk eleget enni az adott ételből ahhoz, hogy kifejtse jótékony hatását – ilyenkor jól jöhetnek kiegészítésként a kapszulába zárt gyógynövények, tápanyagok, vitaminok, de csak ha nem adagoljuk túl őket, és odafigyelünk a kölcsönhatásokra. Nézzük, mire is lehet szükségünk a sima bőrért, az egészséges hajért, körmökért!

Fotó: iStock.com/YakobchukOlena

Fotó: iStock.com/YakobchukOlena

E-vitamin

Nem véletlenül hívják szépségvitaminnak: erős antioxidáns, védi a sejtjeinket, és lassíthatja a bőr öregedési folyamatait. A legtöbb E-vitamin a növényi olajokban található, de kapszulákban is be lehet szedni, ám vigyázzunk, mert zsírban oldódik, azaz könnyen túladagolhatjuk.

C-vitamin

Szintén erős antioxidáns, amit már nehezebb túladagolni, mert a a felesleg természetes módon kiürül. Mivel jó hatással van a kollagén- és elasztintermelésre és a bőr feszességére, mindenképpen szükségünk van rá, ha másért nem, immunrendszerünk megerősítése érdekében. Természetes úton a friss és nyers zöldségekkel juttathatjuk be, gyümölcsök közül a kivi tartalmazza a legnagyobb arányban.

A-vitamin

Másik nevén retinol, ami hámvédő vitaminként is ismert. Ha elég A-vitamin van a szervezetünkben, bőrünk nem repedezik és szárad ki olyan könnyen, a zsíregyensúly helyreáll, miközben ráncunk is kevesebb alakul ki. Az állati eredetű A-vitamint retinolnak, a növényit karotinoidoknak nevezik. Minden olyan zöldség és gyümölcs jöhet, amiben jelen van a  narancssárga szín, míg az állatok belső szervei és a tojás sárgája tartalmazza a legtöbb retinolt. Mivel ez a vitamin is zsírban oldódik, vigyázzunk, nehogy túladagoljuk a táplálékkiegészítőkkel!

Fotó: iStock.com/Tijana87

Fotó: iStock.com/Tijana87

Cink

Nagy szerepe van az immunrendszer működésében, a vírusok visszaverésében, a görcsök megelőzésében, a PMS tüneteinek enyhítésében, és nem utolsósorban hajunk és körmeink megfelelő állapotának visszanyerésében is. Hiánya esetén hullhat a hajunk, töredezhetnek a körmeink. Ha elegendő hús, belsőség és hüvelyes növény fogyasztása ellenére is hiányzik belőle, tablettában pótolhatjuk, de vigyázzunk, mert akkor szívódik fel jól, ha más vitamint nem veszünk be vele, és előtte-utána egy-két órával nem eszünk.

B-vitaminok

Idegrendszerünk és szépségünk őrzői. A B6-vitamin, más néven piridoxin, a B2-vitamin, azaz riboflavin mind segítenek a rugalmas bőr táplálásában, a haj növekedésében, az őszülés csökkentésében. Húsokkal, tejtermékekkel, zöldségekkel, élesztővel, májjal sokat vihetünk be belőlük. Kevesen ismerik a B7-vitaminként vagy H-vitaminként emlegetett biotint, amire szintén nagy szükségünk van. Erősíti a körmöket, a hajat, segíti a növekedésüket, a többi B-vitaminnal együttműködve gátolja a gyulladást, a hajhullást, a körömtöredezést, és a bőrt is rugalmasabbá, szebbé teszi – nem véletlenül találjuk meg a legtöbb szépségvitamin összetevői között.