×

Egészség

Mielőtt belevágunk: amit a kinti futásról tudni érdemes

Szabad levegő, gyönyörű, őszi környezet és hatékony edzés a kilók ellen – valami ilyesmi járhat a fejünkben, amikor felhúzzuk ősszel a futócipőnket. Ha ez lesz az első alkalom, mert már régóta mellőztük ezt a mozgásformát, vagy talán soha nem is futottunk, akkor érdemes felkészülni a mozgásra, mert bár úgy tűnik, hogy csak felöltözünk, és futhatunk is (nos, egyébként tényleg csak ennyi), mégis jó, ha átgondoljuk, mit és hogyan csináljunk.

Először is gondoljuk végig, hogy milyen útvonalon, milyen hosszú távot szeretnénk lefutni. Az első pár alkalommal inkább rövidebb távot tűzzünk ki magunk elé, nézzük meg, mennyit bírunk, ne erőltessük, mert ha rossz élménnyel érünk haza, legközelebb talán kevesebb kedvvel húzzuk fel a futócipőnket, aztán meg már inkább nem is. Ha van időnk, akár le is sétálhatjuk futás előtt a távolságot, hogy érezzük, milyen hosszú, mit kell majd kibírnunk, végigfutnunk.

Fotó: iStock.com/Kikovic

Fotó: iStock.com/Kikovic

Tudatosítsuk magunkban, hogy kezdők vagyunk, még akkor is, ha fél éve szüneteltetjük a futást. És az első alkalmakkor fussunk annyit, amennyit bírunk, ha már nem megy, sétáljunk (ne álljunk meg!), majd fussunk megint annyit, amennyi megy – és így tovább, míg a kiszabott távolság végére nem értünk. Az első néhány alkalom valószínűleg ezzel a váltott intenzitású edzéssel telik majd el, de idővel, amikor már edzettebbek leszünk, nemcsak a távolság hossza lesz egyre nagyobb, de az egyben lefutott kilométerek száma is. Csak ne legyünk türelmetlenek!

Bemelegítés, nyújtás

Ne felejtsünk el bemelegíteni, mielőtt elindulunk! A lábunk izmai mellett a karunkat és a válunkat, valamint a derekunkat is mozgassuk át egy kicsit. Merthogy futás közben is meghúzódhatunk, főleg a lábunk izmai, ízületei sérülhetnek. És az edzés végén ne feledkezzünk meg főleg a lábunk izmainak nyújtásáról, lazításáról.