Otthon

Home staging – tippek, hogyan tegyük vonzóvá a lakásunkat, ha eladnánk

Egy eladó lakásban, házban mindig óriási potenciál lakozik. Rajtunk múlik, sikerül-e mindent kihozni belőle, eladni a legmagasabb áron, amit csak kaphatunk. Ebben segít a home staging, azaz a profitcélú otthonszépítés.

Amint úgy határozunk, hogy megválunk a tulajdonunkban lévő ingatlantól, egészen sok folyamat indul meg. Izgatottak leszünk, igyekszünk felmérni a piacot, hogy mi az a legjobb ár, amit elkérhetünk a lakásért, kitűzzük célul, kinek és mikor szeretnénk eladni, hogyan, és persze mennyiért – no és ha lehet, még egy kicsit többért. Sokan tökéletesnek hiszik, látják a lakást, főleg ha benne élnek, és el sem tudják képzelni, hogy egy potenciális vevő más szemmel is tekinthet az ő kis ékszerdobozukra. Aki beismeri lakása hiányosságait, az enyhe pánikot érezhet, hogy mi történik akkor, ha senkinek se tetszik majd az ingatlan, mindenki észreveszi a hibákat, és fújhatjuk az ábrándjainkat. A home staging azért nagyszerű, mert egyrészt elfoglaltságot nyújt az érzelmekkel terhes időszakban, másrészt segít valós képet kapnunk a lakásunkról, miközben tényleg felgyorsíthatja az eladást, és felsrófolhatja az árat is.

Fotó: Jurassza Zsófia

Fotó: Jurassza Zsófia

Mennyibe fog ez kerülni ?

A lakás kicsinosításával töltött órák száma minden egyes újabb lakásnézővel csökkenni fog. Először akkora izgalomba jövünk, hogy ott is kitakarítunk, ahol eddig sohasem, mindent igyekszünk a helyére tenni, és lakásunk legszebb arcát mutatni. A huszadik lakásnézőt már enyhe unalommal vezetjük körbe, a harmincadiknál már le se pakolunk a szárítóról. És még egyet nem akarunk: rákölteni a lakásra. Hiszen eladni akarjuk, pénzt szerezni belőle! Pedig az árához képest alacsony költséggel – az ár 1–5 százalékáról beszélünk – sokkal kívánatosabbá varázsolhatjuk a leendő vevők számára. Akármit is javítunk az ingatlanon, az meg fog térülni. Ha spórolni szeretnénk, és ügyes kezünk van, akkor álljunk neki mi festeni, javítani, vagy kérjünk meg erre hozzáértő családtagot, ismerőst! A lényeg: a vevő álmai lakását lássa maga előtt. Ha szeretnénk igencsak felemelni az árat, a home staging előtt kérjük ki szakértő segítségét, hogy kiderüljön, mennyire éri ez meg nekünk!

Fotó: Jurassza Zsófia

Fotó: Jurassza Zsófia

Mégis hogyan fogjunk hozzá?

A cél az, hogy a lakás otthonos, stílusos legyen, kiemelkedjen a szürke masszává összeálló eladó ingatlantömegből, amiben a háznézők szinte fuldokolni látszanak. Ha randihoz hasonlítanánk az eladást, az a célunk, hogy a szórakozóhelyen a férfi úgy érezze, kiemelkedünk a tömegből, hogy megjegyezze a nevünket, miközben a többiekét elfelejti. Meg kell mutatnunk, milyen lehetőségek vannak a lakásban, és hogy milyen vonzó. Ehhez a tisztasági festéssel, tapétázással érdemes kezdeni, a konyhát és a fürdőszobát semmiképp se felejtsük ki, de fontos a padló is, hiszen a látogatók fel és le néznek a leggyakrabban. Át is rendezhetjük a bútorokat, hogy a belépő vendég rögtön otthon érezze magát, és persze a dekorációs elemek is nagyban segítenek kialakítani a kellemes hangulatot. Szüntessük meg a káoszt, a rendetlenséget, a zsúfoltságot, váljunk meg kopottas búttorainktól, tegyük világossá a sötét helyiségeket, és szerezzünk be jó illatú légfrissítőt, virágokat! Ha ott is lakunk, dobozoljuk be a cuccaink nagy részét, mert minél tágasabb, szellősebb, igényesebb és üresebb a lakás, a vevő minél inkább megvalósulni látja benne saját álmait, annál hamarabb kel el. A végén meg leszünk döbbenve, mennyire más fényképeket készíttethetünk ugyanarról az eladó lakásról – persze nem telefonnal!

Vinkovics Zsuzsa Fotó: Jurassza Zsófia

Vinkovics Zsuzsa
Fotó: Jurassza Zsófia

Vinkovics Zsuzsa lakberendező, home staging szakértő mesélt legnagyobb sikeréről és a home stagingről:

A home staging nálunk még gyerekcipőben jár. Külön kéne választani a befektetendő pénzzel rendelkező embereket, akik erősen felújítandó lakást vásárolnak, felújítják, és drágábban eladják, és ezzel rendszeresen pénzt keresnek, és azokat az átlagembereket, akik el szeretnék adni a lakásukat, és szeretnék  a lehető legjobb árat kihozni belőle. Én ilyen ügyfelekkel találkozom. Kimegyek, elmondom, mi lenne a maximum, amit meg lehetne tenni a lakással kapcsolatban, és az ügyfél dönti el, ebből mit csinál meg, mire van kapacitása. Viszek magammal dekorációs kellékeket, képet, díszpárnát, és persze elkezdek dobozoltatni a tulajdonossal. Ugyanis már az eladás tervezésekor elkezdődik a költözés, amivel két célunk van: az egyik, hogy a lakás jól nézzen ki, ne legyen zsúfolt, a második pedig az, hogy a tulajdonos elkezdjen pszichésen leválni a lakásról. Én az értékesítésben nem veszek részt, de azt tapasztalom, hogy ha az ember pszichésen nem kötődik annyira a lakáshoz, az eladás sokkal sikeresebb.

A legextrémebb home staging élményem  télen volt egy szigetszentmiklósi házzal, ami teljesen üresen állt. Tudni kell, hogy üres lakást nem lehet eladni jó áron. Az emberek 95 százalékának ugyanis nincs térérzéke, gyakorlati érzéke, hiába lát egy üres lakást, nem tudja beleképzelni a saját bútorait. Viszont ha segítünk neki azzal, hogy néhány bútor segítségével megtöltjük a teret, ahhoz már tud viszonyítani, sőt, olyannyira megjegyzi, hogy sok esetben ugyanoda teszi a saját bútorait, ahol előtte mi tettük azokat. A szigetszentmiklósi ház esetén a tulajdonos tudott költeni home stagingre, utána márciusban dobtuk piacra a lakást, és májusban már el is kelt, bőven nyereséggel.