×

Csillagok

Kapunk egy órát: vasárnap kezdődik a téli időszámítás

Idén október 29-én, vasárnap hajnalban keződik a téli időszámítás. Ekkor kell 3 óráról 2-re visszaállítani a mutatókat. Az egy óra különbség nem tűnik soknak, mégis lehet, hogy valakit megvisel ez a változás is.

Az idei téli időszámítás kezdete október 29-e, vasárnap. Hajnali 3 órakor 2 órára kell igazítani az óráink mutatóit. A modern, okos technikai eszközök többsége magától átáll, de érdemes leellenőrizni azokat vasárnap, nehogy később kelemetlenségünk származzon a figyelmetlenségünkből.

Sokan élvezzük, hogy ezen a vasárnapon nem tudunk eleget lustálkodni, az a plusz egy óra éppen elég ahhoz, hogy napközben óráról órára rácsodálkozzunk, hogy milyen lassan telik az idő, mennyi mindent tudunk még csinálni abban a bizonyos plusz egy órában. Vannak azonban olyanok, akiket kissé megviselhet ez a mások számára jelentéktelen változás is.

Fotó: Unsplash/ Sonja Langford

Fotó: Unsplash/ Sonja Langford

Sokak számára az óraátállítás akár 1-2 hétig tartó kellemetlen közérzettel, fejfájással, figyelmetlenséggel, csökkent koncentrálóképességgel járhat, mivel az ember belső, biológiai óráját nem lehet egy pillanat alatt átállítani – olvasható a Wikipédián. Az alvási ciklus is felborul, az ember este nem tud elaludni, reggel pedig kialvatlanul ébred. Különösen a tavaszi átállás lehet nehezebb, amikor a mostani plusz egy órát vesszük el magunktól. A tavaszi óraátállítás utáni három napban megnövekszik az infarktusos esetek száma. (Az őszi visszaállításkor hasonló mértékben csökken!) A csecsemők, a gyerekek és az idősek szervezete nehezebben alkalmazkodik az óraátállításhoz. Különösen megterhelő az évi kétszeri óraátállítás az alvászavarokkal küzdő és a szervi betegségekben szenvedő embereknek. Amíg a belső és külső óra nem kerül összhangba, a következő tünetek léphetnek fel: alvászavarok, fáradtság, depresszív hangulat, a szívfrekvencia ingadozása, a koncentrálóképesség csökkenése, ingerültség, étvágytalanság, emésztési problémák.

Tanácsok az átálláshoz

A szabadban végzett reggeli könnyű futás vagy gyors séta növeli a szerotonin előállítását az agyban, ami elősegíti a megváltozott külső ciklushoz való igazodást.

A reggeli sötétségben az erős mesterséges fény alkalmazása meggyorsítja a belső óra fényhez való szinkronizálását.

Az óraátállítást követő 10 napban legyünk különösen óvatosak és körültekintőek a közlekedésben, és a balesetveszélyes otthoni elfoglaltságokat is kerüljük (például ablakmosás).