×

Egészség

Itt a tél, Itt a depresszió? Ne hagyd!

Sajnos itt a tél, sajnos rövidek a nappalok. Amíg kevés a természetes fény, hajlamosabbak vagyunk a depresszióra. Ha hagyjuk.
Fotó: iStock.com/AntonioGuillem

Fotó: iStock.com/AntonioGuillem

Biológiai óránk agyi központja közvetlen idegi összeköttetésben van a retinával, így azonnali információkat kap a külvilág fényviszonyairól. A napfényes órák számának csökkenése pedig serkentőleg hat a melatonin nevű hormon termelődésére. Ez a hormon felelős a napszakokhoz igazodó természetes alvási ciklus fenntartásáért. A rövid nappalok, a ködös, borús időjárás mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy a vérben magasabb legyen a melatonin hormon szintje, ez pedig depresszióhoz vezethet.

Természetesen a téli hónapokban kialakuló lehangoltság nem keverendő össze az évszaktól függetlenül jelentkező depressziós tünetekkel. Amint kisüt a nap, és kitisztul az idő, magától elmúlik a rosszkedv, ám addig is sokat tehetsz azért, hogy átvészeld a sötét napokat. A rendszeres napi étkezés és a mindennapos testmozgás kedvező hatással van a szervezet biológiai órájára. Az edzés során endorfin, azaz boldogsághormon szabadul fel, amely kiváló ellenszere a téli depressziónak.
A helyes napirend kialakítása különösen a több műszakban, éjszaka dolgozóknál okozhat problémát. Ilyenkor a melatonin mesterséges pótlásával lehet javítani a helyzeten, sőt, ez az álmatlanság kezelésében is segítségedre lehet.