Egy amerikai pszichológus, dr. Daniel Goleman írta meg először, hogy az életben az értelmi képességek, vagyis az IQ nem elég az érvényesüléshez.
Fotó: Unsplash/ Ellyot
Goleman bevezetett a pszichológiába egy új fogalmat, ez a fogalom pedig gyökeresen megváltoztatta a sikeres élethez szükséges képességekről vallott eddigi tudásunkat. A szerző nem kevesebbet állított, mint azt, hogy az EQ fontosabb, mint az IQ, vagyis az érzelmi/emocionális intelligencia nélkül nehezebb boldogulni az életben, mint a hagyományosan mért és fontosnak tartott értelmi képességek nélkül.
Ezért lehet, hogy magas intellektusú emberek rontják el az életüket, míg náluknál jóval gyengébb képességűek sikeresek és boldogok.
Na jó, de hogyan kell ezt csinálni?
Mint minden képességünket, érzelmi intelligenciánkat is lehet fejleszteni. Gyerekkorunkban szüleink, később szakember vagy környezetünk segítségével. A legfontosabb, amit el kell sajátítanunk, vágyaink késleltetése egy későbbi cél érdekében. Négyéves gyerekekkel végzett kísérletek egyértelműen bizonyították, hogy azok a kicsik, akik le tudtak mondani egy azonnali jutalomról egy későbbi nagyobb jutalom reményében, felnőttként sokszorosan jobban teljesítettek az életben, gyakorlatilag függetlenül gyerekkorukban mért IQ-juktól. A jó vizsgaeredmények, a kimagasló sportteljesítmények, a zenei sikerek, a munkahelyi karrier, családi béke, az élet bármely területén elért siker ennek a képességnek, tehát a vágyteljesítés késleltetésnek képességén múlik. Ennek megszerzéséhez természetesen rengeteg dolog kell. Elsősorban persze cél. Aztán kitartás, empátia, kapcsolatteremtő, valamint kudarc- és konfliktustűrő képesség, sikerélmény, önbizalom és remény. Körülbelül ebben a sorrendben. Ha igazán akarunk valamit, és megvan hozzá a kitartásunk, az empátiánk és kapcsolatteremtő képességünk, ez segít elviselni az esetleges kudarcokat, megoldani a konfliktusokat, s akkor megszületik a siker. A siker pedig önbizalmat ad, és a következő nehéz helyzetben reményt.
Az érzelmi intelligenciával foglalkozó szakemberek egyetértenek abban, hogy a képesség tanulható, tanítható és fejleszthető.




