A 116-123-os, ingyenesen hívható telefonos lelki elsősegély hívószám bevezetése óta folyamatosan növekszik a hívások száma a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok (LESZ) 18 szolgálatánál. Az elmúlt év adatai alapján ugyanakkor a közel 200 ezer hívás több mint 60 százaléka inadekvát tartalmú volt – azaz téves, néma, hecc- vagy zaklató vonalfoglalás. A hecchívók, szórakozni kívánók által ilyen sűrűn foglalt segélyhívó-vonalak miatt a valóban krízisben, konfliktushelyzetben lévő, szuicid szándékú hívók nem érik el az önkéntes segítőket.
Fotó: Shutterstock
A LESZ szándéka, hogy felhívja a figyelmet a segélyhívószám adekvát használatára, valamint jogi lehetőségek igénybe vételét fontolgatja a hecc- és zaklató hívók távoltartása érdekében.
Lassan 50 éves a telefonos lelkisegély-szolgálat
Magyarországon az első telefonszolgálat 1970-ben alakult. Egy ügyelővel, egy telefonnal kezdődött, ma több mint 500 önkéntessel 22 szolgálat működik, az ország bármely részéről elérhető, mobilról is hívható.
A telefonos lelkisegély-szolgálatok alapelvei:
– névtelenség, anonimitás – a bizalom megőrzéséért,
– állandó elérhetőség,
– a probléma-érzékenység, beleérző támasznyújtás,
– az élet – mint érték – képviselete.
Fotó: Shutterstock
A telefonszolgálatok feladata a mentálhigiénés prevenció, a lelki egészség védelme; a krízis-intervenció és az öngyilkosság-megelőzés.
A LESZ vonala éjjel-nappal ingyenesen hívható a 116-123-as telefonszámon vezetékes telefonról és mobilról egyaránt. E-mailben az sos@sos116-123.hu címen fogadják a leveleket és 72 órán belül válaszolnak is rá. Skype-on hétfőtől péntekig 17 és 01 óra között hívhatók a LESZ munkatársai.







