Konyha

A változatos tízórai és uzsonna titka

Az ősz beköszöntével és az iskolakezdéssel sok szülőnek okoz mindennapos fejtörés, mit és hogyan csomagoljak a gyereknek tízóraira vagy uzsonnára, ami finom is, tápláló is, és kellőképpen vonzó.

Az útravaló legyen változatos és ízléses, ami megnyilvánulhat akár a szeletelés módjában, a színek összeválogatásában, vagy akár egy szép csomagolásban is.Így nagyobb az esély, hogy a gyerek nem unja meg, és meg is eszi. A vonzó külső mellett azonban legalább ennyire fontos, hogy egészséges is legyen, ezért ne zsebpénzt adjunk a gyereknek az iskolai büféhez, hanem napirendjének megfelelően csomagoljunk neki uzsonnát.

tízórai és uzsonna

„A gyermekkor kritikus időszak az egészségünk szempontjából, hiszen az akkori táplálkozás megalapozza a jövőt. Amit a gyerekek magukhoz vesznek, nem csak az aktuális fizikai és szellemi teljesítőképességükre, egészségi állapotukra hat, de hosszú távú egészségükre is” – magyarázza Szűcs Zsuzsanna a Coca-Cola Magyarország dietetikusa.

Az iskolai csomag elkészítésénél elsődleges szempont az is, hogy az étel ne igényeljen hűtést, könnyen elfogyasztható legyen és ne folyjon vagy csöpögjön. Kézzel is elfogyasztható legyen, ne morzsálódjon vagy kenődjön szanaszét a táskában. Továbbá vegyük figyelembe a gyerek napirendjét is, ha például iskola után edzésre megy, magasabb szénhidrát tartalmú étkekre és innivalóra lesz szüksége.

Az uzsonna ideális mennyisége a gyerek korának, aktivitásának, nemének függvényében változik. Az útravaló mindig tartalmazzon zöldséget és gyümölcsöt, gabonafélét, változatosan sovány fehérjeforrásokat (pl. grillezett csirkemell darabok, reszelt sajt, karikákra vágott főtt tojás). “Általában nagy sikert aratnak a gyorséttermi ételek egészséges alternatívái, például a sült krumpli helyett sütőben sült répa vagy cukkini hasábok, a zöldség chips, a teljes kiőrlésű muffin zöldségekkel és sajttal vagy bogyós gyümölcsökkel és mogyoróval, a quesadilla teljes kiőrlésű tortillából, csirkefalatok sütőben sütve, zabpelyhes panírban” – állítja a szakember.

Csomagoljunk feltétlenül minden nap innivalót is. Szomjoltásra vizet, de alkalmanként 1-1 pohár gyümölcslevet, növényi italt vagy ivójoghurtot, teát is lehet a gyerek táskájába tenni.