Életmód

Nem tudsz relaxálni? Nem vagy egyedül

Meditálnál, de mihelyt neki kezdesz, nem tudsz megnyugodni és csaponganak a gondolataid? Szorongsz, amikor neki kezdesz? Azt gondolod alkalmatlan vagy a relaxációra? Nem vagy egyedül.

Sokan akadnak olyanok, akik a relaxáció kezdetén megpróbálják megtisztítani a gondolataikat és megnyugodni, de nem sikerül nekik. Épp ellenkezőleg: kizárólag a napi feladatok körül járnak a gondolataik és csak feszültebbek lesznek, mint pihentebbek. Ez az állapot eleinte csak dühítő, de ha rendszeres, akár szorongáshoz, mi több depresszióhoz is vezethet. Legalábbis ezt állítják tudósok, no meg azt is, hogy ez a jelenség egyáltalán nem ritka. El is nevezték relaxáció által kiváltott szorongásnak.

A relaxálás alatti szorongás nem is ritka jelenség. Fotó: shutterstock/Kite_rin

A Penn State University kutatói 96 felnőttet vizsgáltak, akik közül 36 szorongásos tünetekkel küzdött 34 pedig súlyosan depressziós volt. A tesztelés első szakaszában az alanyokat először egy relaxációs gyakorlaton vezették át, majd olyan videókat mutattak nekik, amelyek félelmet vagy szomorúságot idéztek elő. Ezután kitöltöttek a résztvevők egy kérdőívet, amelyben érzelmi állapotukat mérték fel. A második szakaszban az alanyok szintén relaxációs gyakorlatot végeztek, majd ismét kitöltöttek egy kérdőívet.

A szorongó emberek egyre rosszabbul érezték magukat a tesztek során. A teszt második szakaszában már nem is tudtak relaxálni. A depressziós tesztalanyok szintén erről számoltak be.
Mindebből azt szűrték le a tudósok, hogy a meditálás során szükséges ellazulás éppen azoknak okozza a legnagyobb problémát, akiknek a legnagyobb szüksége lenne rá. A kutatók azonban ebben is lehetőséget látnak, szerintük ezáltal még jobban megértik a szorongás folyamatát és kereshetnek rá megoldást.

Azért nem kell feladni a relaxálást, ha szorongással is küzdesz. Érdemes többször nekifutni, mert sokak szerint lassan-lassan elmúlhat. Érdemes megpróbálni légző gyakorlatokkal egybekötve és nem szabad magunkra haragudni, ha nem sikerül.