Kultúra

Új festményekkel bővült a Munkácsy-teremsor

November 15-től eddig raktárban őrzött festményekkel egészült ki a Munkácsi-teremsor, a Magyar Nemzeti Galériában. A festmények különböző aspektusokból mutatják be a valóságot, Munkácsy Mihálytól Mednyánszky László festményéig.

A Változatok a realizmusra – Munkácsytól Mednyánszkyig című tárlatban továbbra is kiemelkedő helyet kapnak Munkácsy Mihály remekművei, mint például a Rőzsehordó nő, vagy Siralomház című művei, és kiegészülnek még a kor többi nagy művészeinek alkotásaival mint, Deák Ébner, Rudnay Gyula, Kosta József, Fényes Adolf, Paál Lászó és Mednyánszky László festményeivel is.

Fotó: MTVA/ Jászai Csaba

A kiállítás a dolgos hétköznapok, és a nagy erejű tájképek világát, különféle ábrázolási technikákkal tárja elénk. A 19. század egyik meghatározó festészeti stílusa a plainair, vagyis szabadban festett képek voltak. Ezt a stílust még szabaddá tette, a korra jellemző kontrasztos fény és árnyék ábrázolás.

A tárlat tematikus felépítésű lesz; a termekben található festmények témáit egy-egy idézet foglalja majd össze. Az első teremben Munkácsy Mihály korai alkotói időszakának képeit csodálhatjuk meg, ehhez pedig a következő idézetet választották a kuratórium vezetői: „mélyen igaz, mélységesen emberi” (Théophile Gautier, 1870). Ugyanúgy az utolsó, a hatodik teremben, A mindennapok csöndje címmel, ahol ezzel az idézettel köszöntik a látogatókat: „A véghetetlen teregetőzik / S szent nyugalomban itt ellapul…” (Tornyai János, 1915).

Érdemes lesz ellátogatni a Változatok a realizmusa című tárlatra, mert a kiállítás sokkal rétegzettebben tárja elénk a mindennapok különféle aspektusait, mint, ahogy azt valaha el tudnánk képzelni.