Kultúra

Rozsdamentes acél bika és aranyszínű oroszlán a teraszon

Nagy Ágnes szobrászművész Ezek nem állatok! című kiállítása szeptember 17-20-ig látható a Várkert Bazár teraszán. A különleges, robosztus, zoomorf műalkotások korra és nemre való tekintet nélkül minden látogatónak páratlan vizuális élményt, meghatározó belső utazást ígérnek.

Rozsdamentes acél bika, aranyszínű oroszlán, mázazott, agyagból készült varacskos disznó, bronz rinocérosz és megannyi „állat” – Nagy Ágnes erőteljes, bizarr alkotásai mintha gyermekkorunk tudattalanjának őserdejéből csörtetnének elő. Az ugrásra kész, fékezhetetlen figurák a tudatunk, a képzeletünk legvadabb tájairól érkeznek és taglóznak le.

Fotó: Nagy Ágnes

„Állatszobraim szimbolikus jelentőséggel bírnak, emberi tulajdonságok kifejeződései, éppúgy tudatos lényünké, mint tudattalan ösztöneinké. Éppen annyira az erő, a dinamizmus megtestesítői, a jámborság kifejezői, mint a lélek tükröződései, a hit kifejeződései. Magamban is mindig mondogatom: ezek nem állatok! Miközben mégiscsak állatfigurákon, állatkaraktereken, szakrális állat attribútumukon keresztül fejezek ki gondolatokat, érzéseket” – emeli ki Nagy Ágnes szobrászművész, aki az Illatos úti Művészeti Iskolában, kerámiaformázó szakon végzett 1990-ben. A szakiskolával párhuzamosan a Medgyessy Ferenc Szobrászkörben alkotott, Berlinben részt vett egy nagyszabású szimpóziumon.

Fotó: Nagy Ágnes

A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában 1994-ben végzett, de az iskola befejezése után elszakadt a hivatásától, a családjának szentelte életét, hogy aztán a 2000-es évek vége felé egy éles fordulattal, teljes szívvel és hihetetlen erővel forduljon újra a képzőművészetek felé. 2008 tavaszán, a reneszánsz év programsorozathoz kapcsolódóan, egy kerámia kiállításra készítette első nagyméretű kerámia szobrát, Dürer Rinocérosz metszete nyomán, amelyet 2011-ben, a Virág Judit Galériában láthatott először a közönség. Azóta folyamatosan kiállít, már több jelentős egyéni és csoportos kiállításon is bemutatkozott a közönségnek.

Ágnes szobrai könnyen felismerhetőek, az alkotó ragaszkodik saját vizuális nyelvéhez, legbelső önmagából merít, a munkái összetéveszthetetlen hitvallások. Azt vallja, hogy a legnehezebb feladat őszintének lenni, a mai zajos képi cunamitól függetlenedve önmagunkból merítkezni.

A rozsdamentes acél használata is újításnak számít. Ágnesnek sikerült egy olyan öntődét keresnie, akik a kezdetektől fogva partnerei voltak a kísérletezésekben. Az addig csak sörcsapoknál és ipari öntvényeknél alkalmazott acélt kezdték el használni ezeknél a látványos és különleges szobroknál is.