×

Életmód

Gyógyító magok, avagy a hazai superfoodok

Ha azt hiszed, hogy superfoodokat csak külföldön lehet találni, akkor tévedsz. Az itthoni “kínálatban” is van belőle bőven. Érdemes is gyakran fogyasztani az egészséged érdekében.

Superfoodnak neveznek minden olyan zöldséget, gyümölcsöt vagy akár magvakat is, amelyek különösen értékes tápanyagokat rejtenek magukban a mi szervezetünk számára. Nagyon felkapott superfood manapság az avokádó, chia mag vagy matcha tea. De nem kell ezeket a távoli országokból érkezett különlegességeket enned, ugyanis sokkal közelebb is teremnek szuperételek, például hazánkban. Már bemutattunk korábban néhányat, most folytatjuk a sort magokkal, bogyókkal.

Fotó: shutterstock/thewet nonthachai

Csipkebogyó

Az első a csipkebogyó, amelyről elsősorban a megfázásos időszakban jut szerephez. Fontos róla tudnod, hogy ez a kis piros termés huszonkétszer több C-vitamint tartalmaz, mint felkapott társa a goji bogyó – tájékoztatott Dr. Tatár Ákos orvos. De nem csak ebben merül ki szupersége, hanem tartalmaz még szerves savakat, ásványi sókat és pektint is. Jó hatással van a vese- és epeműködésre és támogatja az immunrendszerünket. Leginkább teaként érdemes fogyasztani, de vigyázz, hogy csak áztasd. A forrázástól elveszti a C-vitamin tartalmát.

Mandula

Lassan beérik és szüretelik a fákról ezt a különleges ízű csonthéjast. Manapság már nem csak a süteményekben kap szerepet, de növényi tejet is készítenek belőle. Riboflavint és L-karnitint tartalmaz, amelyek nélkülözhetetlenek az agy működéséhez. A benne lévő E-vitamin pedig semlegesíti a szabadgyököket és véd a különböző daganatos megbetegedések ellen. Mindezen túl segíthet csökkenteni a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét. Mindezen tulajdonságaival lepipálja a manapság olyan menő makadámdiót is.

Napraforgómag, leánykori nevén: szotyi

Számos fehérje, esszenciális zsírsavak, vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok, magnézium, szelén, foszfor és folsav található minden egyes kis szotyi magban. Ezekkel felfegyverkezve segíti a vérképződést, az emésztést, erősíti a csontokat, az izmokat és a szívet. Idegrendszerünk is hálás érte csakúgy, mint az anyagcserénk. Simán felveszi a versenyt a trendi fenyőmaggal.