×

Életmód

Ezekre figyelj a táplálkozásban 50 felett

Az idő múlásával egyes vitaminokra, nyomelemekre és ásványi anyagokra még nagyobb szüksége lesz a szervezetnek, mint a húszas, harmincas éveinkben. Hiába a helyes táplálkozás, a mozgás, ezeket az ételeket kötelező lesz beépíteni a mindennapokba, ha 50 felett vagyunk.

Kutatások szerint 19-50 éves kor között nagyjából ugyanazokra a tápanyagokra van szükségünk. Az izomtömeg és az anyagcsere minimálisan romlani kezd 25 éves kortól, de extra figyelmet elég csak 40-50 év kor felett fordítani a makro- és mikrotápanyagok bevitelének növelésére.
A szakemberek szerint erre az 5 tápanyagra és vitaminra kell nagyobb hangsúlyt fordítanunk, hogy lelassítsuk az öregedést, és megőrizzük az egészségünket!

Fotó: shutterstock/LightField Studios

Fehérje

A fehérje nagyon fontos szerepet játszik az izomépítésben és a kor előrehaladtával csökkenő izomtömeg megállításában. Ügyeljünk arra, hogy legalább egy étkezésünkben szerepeljen hal, sovány hús, hüvelyes zöldség, tejtermékek vagy tojás.

Rostok


A rost az anyagcsere működésének egyik legfontosabb kulcsa, és nagyban hozzájárul a koleszterinszint és a szívbetegségek kialakulásának csökkentéséhez. Fogyasszunk reggelire teljes kiőrlésű gabonaféléket, és napközben együnk gyümölcsöt, zöldséget, babot és hüvelyeseket. A kutatások szerint napi egy alma elfogyasztásával már sokat tehetünk az anyagcsere helyes működéséért.

Kalcium és D-vitamin

Ez a két vitamin egymás nélkül nem fejti ki a hatását, így fontos hogy mindkettőhöz hozzájusson a szervezet. Mindkét vitamin fontos a gyulladáscsökkentésben, az immun-erősítésben és a csontok épségének megtartásában. Ezek a vitaminok megtalálhatók a zsíros halakban, a tejben, a halmájban, a legtöbb gombában és a tojásban.

B12-vitamin


A B12-vitamin, mely a korral csökken a szervezetben, a vörösvértestek képződésében játszik szerepet. Emellett az idegrendszert is erősíti. A korral nő a gyomorsavtartalom, és ez megnehezíti a vitaminok felszívódását. A B12-vitamin pedig éppen a gyomorsavtartalmat csökkenti. A B12-vitamin az állati szervekben található meg, mint a szív, máj, vese, nyelv, tüdő. Így a vegetáriánusoknak érdemes B12-vitamin tablettát szedniük.

Vas


A vas is az a nyomelem, amit az idő múlásával pótolni kell. Lehetővé teszi, hogy a vörösvértestek oxigént szállítsanak az izmokba, és így energikusak és mozgékonyak lehessünk. A vas hozzájárul a szénhidrátok égetéséhez az edzés során. A vas nagy dózisban megtalálható a gabonafélékben, az osztrigában, a lencsében, a spenótban, és a vörös húsokban.