×

Gyereknevelés

Figyelemzavaros a gyerkőc? Nem feltétlenül kell gyógyszer

Nehéz időszakon vannak túl az iskolások – és van rá esély, hogy nem lesz könnyű a tanév végéig előttük álló hónapok sora sem. Az otthonoktatás, otthontanulás után a visszaintegrálódás új kihívások elé állítja a gyerekeket, a tanárokat és a szülőket egyaránt. A pandémia miatti félelem tovább nehezítheti a helyzetüket.

Sólyom Judit klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus, gyógypedagógus, köznevelési szakértő szerint fontos, hogy a jelenlegi időszakban is aktívan kezeljük a gyerekek esetleges szorongását. Hozzátette, az sem kirívó eset, ha a gyermek számára nem megy könnyen a tanulás. Összefüggés is lehet a kettő között.

figyelemzavaros gyerek, gyerekpszichológus

Fotó: Shutterstock

„Ezekben a rendkívüli időkben sokan megkérdőjelezik a saját képességeiket. Kudarcélmények esetén mindenképpen érdemes szakember segítségét kérni. A tanulási nehézségek okai ma már pontos diagnosztikával feltárhatók, és a problémák orvosolhatók” – mondja a szakember.

Azt javasolja: ha a szülő bizonytalan abban, hogy a gyermeke valóban tanulási nehézséggel küzd-e, már létezik 5 perces, ingyen igénybe vehető online gyorsteszt, ami segíthet ennek eldöntésében. „Ha pedig átfogó, professzionális diagnosztikát szeretnének, ami részletesen feltárja a tanulási nehézségek hátterét, a Gibson-teszttel tudunk segíteni” – hívja fel a figyelmet.

A tanulási nehézségek hátterében a szakértők szerint akár az esetek 80 százalékában is valamelyik kognitív képesség gyengesége húzódik meg: a hosszú távú memória deficitje is okozhat tanulási problémákat, vagy a logika, a látási és a hallási feldolgozás, esetleg a munkamemória hiányosságai. A gyerekeknek ilyenkor általában speciális fejlesztésre van szükségük, ezért mindenképpen érdemes a szakember segítségét igénybe venni.

Fontos figyelembe venni azonban, hogy a diákok kognitív képességeit az otthonoktatás mellett a több hónapos iskolaszünet is visszavetette, a szakértő szerint a két egymást követő időszak alatti „agyi inaktivitás” után még nehezebb visszatérni a hétköznapokba.

Ez a képesség tudatosan is erősíthető a legkülönfélébb játékokkal, ilyen a sudoku, a puzzle, a tangram, a sakk, illetve a különböző kártya- és memóriajátékok. Nagyon jó kognitív stimulációt nyújt az olvasás, a beszélgetés, a nyelvtanulás is.

családi társasjáték, gyerek boldog, örül a gyerek

Fotó: Shutterstock

Agytréninggel a fejlesztésért
Sok problémát okoz a diszlexia és az ADHD (a figyelemhiányos hiperaktivitás) is. Ezek a zavarok a pedagógusok és gyakran a szülők számára is megkerülhetetlen témát jelentenek, hiszen egyre nő a tanulási nehézségekkel, figyelemzavarral, ADHD-val élő gyerekek száma. Az ilyesmivel küzdő gyerekeket sokszor a „lusta, hülye, szétszórt” szavakkal bélyegzik meg, pedig valójában az impulzivitás vagy a hiperaktivitás okozza a gondokat.

„Tudnunk kell, hogy az ADD és az ADHD esetében is van gyógyszermentes megoldás. Hatékony agytréningek, fejlesztő módszerek tudják erősíteni a kognitív, figyelmi és végrehajtó funkciókat” – szögezi le Sólyom Judit.

A diszlexiás tanulók az olvasás és a szövegértés terén küzdenek kihívásokkal, nehezen tudják értelmezni az írott nyelvet. A diszlexia azonban enyhíthető – mondja Sólyom Judit. – A kognitív képességek megerősíthetők intenzív mentális feladatokkal. Olyan, kutatásokkal alátámasztott fejlesztő módszerek segítenek ebben, mint a BrainRx agytréning, ami a világ leghatékonyabb kognitív képességfejlesztő programja. „Ezzel újrahuzalozható az agy!” – szögezi le a szakértő. Ez az agytréning program ADHD, ADD és diszlexia esetén is nagyon hatékony.

Minden mindennel összefügg: a tanulási sikerek az önbizalmat is növelik, oldják a szorongást, növelik a magabiztosságot, növelik az életminőséget, érdemes tehát felderíteni a tanulási problémák gyökerét, mibenlétét és terápiás lehetőségét is!