Gyereknevelés

Ha nem sikerült az írásbeli, az elsődleges feladata egy szülőnek, hogy a gyermek önbecsülését erősítse

„Amiben egy szülő sokat segíthet, ha fejleszti a gyermek koncentrációképességét.” – beszélgetés Schmidt Andrea oktatásszervezővel az idei év 9. évfolyamába jelentkezők felvételije kapcsán.

„Több tízezer diák és szülő izgulhatott idén is a középiskolai felvételik miatt. A kilencedikesek írásbelijére több mint 62 ezren jelentkeztek idén; a 6 évfolyamos gimnáziumi írásbelin több mint 8100-an, a 8 évfolyamoson több mint 5200-an vettek részt. Az idei felvételi azonban minden eddiginél komolyabb tervezést, odafigyelést és tudatosságot követel a diákoktól és a szülőktől, tanároktól egyaránt. Ebben az évben már én is nagyobb odafigyeléssel követtem a történéseket. A legidősebb fiam jövőre felvételizik, így izgatott szemlélője voltam az eseményeknek. Igyekszem időben elkezdeni a felkészülést, így arról kérdeztem Schmidt Andrea oktatásszervezőt, hogy hogy látja az idei év felvételijét és miként segíthetek majd gyermekemnek jövőre zökkenőmentesen venni az akadályokat” – fejtette ki Király Nóra a FICSAK alapítója a blogjában.

Minden szülő számára érdekes lehet ez a beszélgetés, ahol az oktatásszervező fontos kérdésekre válaszolt. Ebből idézünk részleteket:

Mit érdemes fejleszteni egy szülőnek, vagy mire érdemes odafigyelni, akár már korábban?

A legfontosabbnak azt tartom, hogy meglegyenek az alapok. Az előző években arra kell törekedni, hogy stabil tudást szerezzen a gyermek, amire lehet építeni, és minél jobb jegyekkel zárja az évet. Feleslegesnek tartom már hetedikben felvételire készíteni a gyermeket. Egyrészt, minél előbb sulykoljuk ezt belé, annál jobban rá fog parázni. Másrészt, bőven elég egy jól felépített előkészítőre ősszel beíratni. Ha egy szülő kevésnek érzi az iskolai oktatást, akkor keressen a gyermeknek külön tanárt, tanfolyamot, de ez ne előkészítő legyen, hanem szintre hozó.

Amiben még egy szülő sokat segíthet, ha fejleszti a gyermek koncentrációképességét. Erre nagyon jó technikák, feladatok vannak. Sajnos azt látjuk minden évfolyamon, még a nyolcadikosoknál is, hogy nem tudnak megfelelően koncentrálni, ennek köszönhetően figyelmetlenül oldanak meg feladatokat, részfeladatokat, amivel sok értékes pontot veszítenek.

A másik ilyen terület az önbizalom fejlesztése. Nagyon sok okos, értelmes gyermek volt most is a tanfolyamunkon, de azt láttuk, hogy nem bíznak magukban még akkor sem, amikor tudják a jó megoldást. Erre jó példa az egyik diákunk, aki beírta a jó választ a felvételin, majd áthúzta.

Mi van, ha nem jut be oda, amit elképzeltek?

A megfelelő iskola kiválasztása nem könnyű feladat, főleg a nyolcadik évfolyamosoknál. Sajnos évről évre többen végeznek, és amíg bölcsődék, óvodák épültek, a középiskolák száma nem szaporodott. Ennek köszönhetően egyre nehezebb bejutni egy-egy vágyott intézménybe. Mindenki több iskolát jelöl meg, de persze ott van az az egy, ami az álom. Ha nem sikerül, csalódás, de tudni kell, hogy a legtöbb iskola átjárható még az első évfolyam után.

Fontos, hogy megértessük a gyermekkel, hogy egy kissé gyengébb iskolából is tovább lehet tanulni, ha odateszi magát. A legfontosabb pedig, hogy mi még véletlenül se mutassuk ki a csalódottságunkat, mert akkor ő még jobban elkeseredik, és ha már utálkozva megy a leendő iskolájába, akkor biztos, hogy nem fogja ott jól érezni magát, az pedig a tanulásra is kihat.

Fotó: Pixabay

Mi van, ha sokkal rosszabb lesz az írásbeli, mint, amit vártunk?

Ez sajnos gyakran előfordul. Az írásbeli egy adott napot, pillanatnyi teljesítményt tükröz, és nagyon sok tényező kihat arra, hogy hogy sikerül. Sok gyermek túlizgulja, ezért nem tud megfelelően koncentrálni. Vannak, akik megcsinálják a nehezebb feladatokat, mert ott kellőképpen figyelnek, az alapfeladatoknál meg egyszerűen félreszámolnak. Mondok egy példát. Javítottam, ellenőriztem idei feladatsorokat. A nyolcadikosoknak volt egy százalékszámításos, viszonylag egyszerűbb feladat. Mégis 10-ből 8-an csak a feladat felét oldották meg, mert nem olvasták vissza a leírást, amiben még egy kérdés volt. Én ezeket tartom feleslegesen elvesztett pontoknak.

Ha nem sikerült az írásbeli, az elsődleges feladata egy szülőnek, hogy a gyermek önbecsülését erősítse és ne lehúzza. Megértesse vele, hogy ettől ő még egy nagyon értékes emberke és nem ettől függ, hogy mire viszi majd az életben. Igen, lehet, hogy a vágyott iskola emiatt nem jön össze, de akkor is van hova tovább lépni. Erről beszéltünk az előző kérdésben is.

Háromgyerekes szülőként tapasztalatból mondhatom, hogy a gyermek legtöbbje nyolcadikra még nem tudja, mi is szeretne lenni, melyik pálya a vonzó számára, vagy ha mégis úgy érzi, hogy megtalálta a hivatását, lehetőséget kell adni arra, hogy nyisson más irányok felé is, hiszen ez a legtöbbször érettségiig még változhat. Ezért gondolom úgy, hogy nem kell elkeseredni, ha nem sikerül a vágyott intézménybe vagy tagozatra bekerülni.

A teljes beszélgetés ITT olvasható.