Környezetünk

Hova kerülnek az elektromos autók elhasznált akkumulátorai?

Az Európai Unió reményei szerint 2030-ra 30 millió elektromos autó lesz az európai utakon, ám az továbbra is kérdés, hogy mi lesz akkumulátoraikkal, ha már elromlanak.

Az elektromos autók akkumulátorainak élettartama körülbelül 10-15 év, ha az Európai Unió 2030-ra 30 millió elektromos autót akar forgalomba hozni, akkor arra is gondolnunk kell, hogy mi lesz ezek akkumulátoraival, ha már nem lesznek használhatóak – írták a BBC hírportál cikkében.

A elektromos autógyártás iparága rohamosan fejlődik, és ezzel együtt kellene fejlődnie az akkumulátoraik feldolgozásával, újrahasznosításával foglalkozó iparágnak is.

A legtöbb elektromos autó alkatrésze megegyezik a hagyományos autóéval, ám a nagy különbség az akkumulátorban van.

Míg a hagyományos ólomakkumulátorokat már széles körben újrahasznosítják, ugyanez nem mondható el az elektromos autókban használt lítium-ion változatokról.

Az elektromos autókban megtalálható akkumulátorok nagyobbak és nehezebbek, mint a hagyományos autóké, és több száz egyedi lítium-ion cellából állnak, amiket az újrahasznosításhoz külön-külön szét kell szedni. Ezek a cellák veszélyes anyagokat tartalmaznak, és helytelen szétszerelésükkor könnyedén felrobbanhatnak.

Az Európai Unió legújabb javaslata szerint az elektromos autó-beszállítók lennének a felelősek azért, hogy termékeik élettartama végén ne kerüljenek kidobásra.

Például a Nissan elkezdte újrahasznosítani a Leaf autóinak régi akkumulátorait,

Volkswagen pedig a közelmúltban megnyitotta első újrahasznosító üzemét a németországi Salzgitterben, és a kísérleti szakaszban évi 3600 akkumulátor újrahasznosítását tervezi.

Az újrahasznosítási folyamat eredményeként számos különféle anyag kerül kinyerésre. Első lépésként olyan katódfémekre összpontosítunk, mint a kobalt, a nikkel, a lítium és a mangán – mondta Thomas Tiedje, a Volkswagen Group Components újrahasznosítási tervezésének vezetője.

Az akkumulátor anyagának nagy része az újrafeldolgozási folyamat során redukálódik egy úgynevezett „fekete tömegre” – lítium, mangán, kobalt és nikkel keverékére –, amely további energiaigényes feldolgozást igényel az anyagok visszanyerése érdekében.

Az akkumulátorok újrahasznosítása azért fontos az Európai Unióban, mert az előállításához szükséges anyagok a térségben nagy mennyiségben nem lelhetőek fel, és az egyetlen gazdaságos módja az új akkumulátorok gyártásának az lenne, ha az elhasználtakat újra tudnánk hasznosítani, melyekből új akkumulátorokat lehetne gyártani.

A címlapfotó illusztráció.