×

Környezetünk

Eltéríthető egy Föld felé száguldó aszteroida?

A szerda hajnalban indult DART-teszt történelmi jelentőségű: ez volt az első alkalom, hogy az amerikai űrkutatási hivatal megpróbál beavatkozni egy égitest természetes mozgásába.

A NASA szerdán hajnalban indít útnak egy szondát, amely 2022 őszén mintegy 24 ezer kilométer/órás sebességgel frontálisan ütközik majd egy kisebb aszteroidával. Az ütközéssel azt tesztelik, hogy lehetséges-e egy a Földre veszélyes égitestet eltéríteni a pályájáról, és így megakadályozni a becsapódást – olvasható a CBS News oldalán.

A DART (Double Asteroid Redirection) teszt történelmi jelentőségű lesz – mondta Tom Statler, a NASA kutatója.

„Az emberiség most először fogja megváltoztatni egy természetes égitest mozgását az űrben”

– hangsúlyozta.

A célkeresztbe vett Dimorphos nevű aszteroida valójában egy kisebb hold, amely a Didymos nevű anyatest körül kering. Egyik sem jelent veszélyt a Földre, az ütköztetés célja a vizsgálat.

A DART-ból tíz nappal a becsapódás előtt kibocsátják a LICIA Cube nevű kis űrszondát, amely lefényképezi az ütközést. Az 1210 kilogrammos DART űrszonda várhatóan 24 ezer kilométer/órás sebességgel csapódik a Dimorphosba, a szonda ettől szétesik és egy krátert váj ki az aszteroidában, miközben valamelyest lassítja is azt. A becsapódás pillanatában a Didymos és a Dimorphos mintegy 11 millió kilométerre lesz a Földtől.

Az olyan híres hollywoodi filmekkel ellentétben, mint például az Armageddon, ahol nukleáris bombákat szállító pilótajáratok semmisítenék meg a célpontokat, a DART célja sokkal egyszerűbb és kevésbé pusztító. A fő cél az eltérítés, nem pedig az elpusztítás.

„Nem akarjuk felrobbantani, mert az nem változtatja meg a darabok irányát. Még mindig felénk jönne, csak sörétté válna puskagolyó helyett”

mondta Lindley Johnson, a NASA bolygóvédelmi munkatársa.

A DART-küldetés szerdán kora hajnalban indul a Vandenberg űrbázisról. A pályára állás után a DART előreláthatólag jövő szeptember 26-án éri el célját. Útközben a DART egy napenergiával működő xenon hajtóművet tesztel, amely súlyt és pénzt takaríthat meg a jövőben használt szondáknál.

A becsapódás után a Dimorphos keringési sebessége kissé csökken. A küldetés sikeréhez szükséges változás 73 másodperc. „Ez ugyan nagyon csekély változásnak tűnhet, azonban ennyi is elég ahhoz, hogy eltérítsük” – mondta Statler.

Címlapfotó: A SPaceX Falcon 9 rakéta fedélzetén a DART űreszköz a kaliforniai Vandenberg űrbázison (Fotó: EPA/NASA/Bill Ingalls)