×

Életmód

Zöldnek lenni jó, de mennyire terheli meg a pénztárcát?

Feloldhatatlan konfliktusnak látszik az egészséges életmód, az ökogondolkodás és a takarékosság egyidejű megvalósítása. Ha valaki mind a hármat hirtelen és egyszerre szeretné bevezetni az életébe, az lehetetlen feladatnak tűnik.

Valóban nehéz, de azért akadnak olyan megoldások, amelyek közelebb vihetnek minket a sikerhez.

Nézzünk két nagyon fontos területet:

Egészséges táplálkozás

  • Bátran állítom, tucatnyi próbálkozáson, diétán vagyok túl, amelyek egy része az egészséges táplálkozást szorgalmazta, és/vagy fogyni szerettem volna tőle. Az új diéták első nagy beruházása jellemzően sok-sok pénzbe került, mert természetesen nem álltak a kamrában garmadában a különféle vagy különleges diéták hozzávalói.
  • Védjük meg a bolygónkat (Fotó: illusztráció unsplash.com)

  • A legtöbb diéta tényleg komoly pénzbe került. Leginkább azért és addig, amíg rá nem ébredtem arra, hogy az egészséges alapanyagokat hazai, olcsó alapanyagokkal is lehet helyettesíteni. Mi több, kifejezetten azokra lehet és kell építeni. Mert egy észszerű diéta szempontjából teljesen mindegy, hogy vörös vagy barna-e a lencse, viszont a sima tarkabab kiváló fehérjeforrás, az alma meg egyértelműen csodagyümölcs… Amikor végre ráébredtem és el tudtam fogadni, hogy NEM kell avokádó ahhoz, hogy szuperegészséges vacsorát rittyentsek… na attól a naptól kezdve állt össze jobban a kép és tudtam kifizethető, nem vagyonokba kerülő diétás és környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vevő fogásokat kitalálni.
  • Mit hagytam el? Például a pisztáciát, avokádót, goji bogyót, sárkánygyümölcsöt, gránátalmát, qinoát, chiamagot…
  • Egészséges vacsoraötlet (Fotó: Illusztráció unsplash.com)

  • Helyette jött a földimogyoró, napraforgómag, dió, szilva, szőlő, körte, alma. Jött a teljes kiőrlésű búza, rozs és zab. Meg a rizs. A sima fehér rizs, aminek az adagját csökkentettem a tányéron. A chiamagot meg kitűnően helyettesíti a lenmag, ami nálunk is megterem.
  • Szemetet szednek a tengerparton (Fotó: illusztráció unsplash.com)

Műanyagmentesség

  • Soha ekkora figyelmet nem kapott még ez a törekvés – és azt mondom, még ez is kevés… akkor lehetünk nyugodtak, ha mindenkinek szívügye lesz a műanyagmentes életmód megteremtése, de ezt se szabad ész nélkül csinálni. Szerintem. Egyértelmű, hogy nem használunk-veszünk, fogadunk el szívószálat. Nem használunk eldobható, egyszer használatos műanyag tányérokat, evőeszközt, elutasítjuk a műanyag csomagolást, ahol csak lehet. Viszünk magunkkal saját vászonszatyrot a boltba, saját csomagolódobozokat, ha készen veszünk ebédet… de ez nem jelenti azt, hogy a jelenleg birtokunkban, háztartásukban fellelhető műanyagtól egyszerre meg kell szabadulnunk.
  • Nem kell. Használjuk addig, amíg azokat használni lehet. És ne felejtsük el, hogy egy-egy valamikor a kezünkbe került nejlonszatyorral is védhetjük a Földet, ha azt nem egyszer, de hússzor visszük magunkkal a bevásárlásra.
  • Nem kell azonnal beruházni új – műanyagmentes – vagy ökónak hirdetett termékekre. Inkább használjuk sokszor azt, ami megvan, és tudatosabban vásároljunk – lehetőségek szerint kerüljük a műanyag csomagolást.
  • Azt se felejtsük el, hogy már az is takarékosság, és öko egyben, ha KEVESEBBET veszünk bármiből.
  • Ha beszerzéseink során tudatosabbak vagyunk, kevesebbszer eredünk útnak, olcsóbb helyeket célzunk meg, a hazait részesítjük előnyben. Ez nem azt jelenti, hogy csak magyar boltban kell vásárolni, de azt igen, hogy keressük meg a jó piacokat.
  • Az is egészséges, öko és takarékos, ha figyelünk a termékek, alapanyagok minőségére – ha az egyik szempont a takarékosságra, hogy lejáratközeli alapanyagokra hajtunk – akkor legyünk kreatívak azok gyors felhasználásában, vagy legyen pontos terv, hogy mit kezdünk azokkal, hogy másnap ne a kukában kössenek ki.