Egy meleg nyári napon az autóban kialakuló hőmérséklet jóval magasabb, mint a kinti. Ez azért van így, mert a jármű a lapos ablakfelületeivel pont úgy működik, mint egy üvegház – közölte az M1 meteorológusa.
Hozzátette, az a tapasztalat, hogy ha a kinti hőmérséklet 30 Celsius fok – aminél gyakran melegebb is van nyáron –, akkor
az autó belterében, félárnyékban, egy óra alatt eléri az 56 fokot a hőség.
Ez tűző napon jóval magasabb, ami már végzetes, ha gyermeket mozgásképtelen embert vagy állatot hagyunk a járműben.
„Gondoljunk bele: a szaunában is csak 10–12 percet képes kibírni egy egészséges, gyakorlott szaunázó szervezete” – hangsúlyozta.
Percekre sem érdemes kockáztatni, még akkor sem, ha épp árnyék alá állunk, hiszen az változik. Mielőtt pedig újra visszaülünk a járműbe, szellőztessük át az utasteret, és igyunk sok hideg vizet – tanácsolta a meteorológus.
Az adásban bemutatott videón jól látszódik, hogy 30 fokos külső hőmérséklet esetén eleinte az autóban is úgyanennyi fok van:

Ahogy telik az idő úgy nővekszik a kocsi belsejében lévő hőmérséklet, egy óra alatt közel duplájára emelkedik:
(Fotó: M1)
Nem véletlen, hogy az M1 stúdiójában ismét a járművek belterében kialakuló elviselhetetlen hőségre hívták fel a figyelmet. Alig több mint egy hónapja sokkolta az országot a hír, hogy elhunyt egy négyéves kislány, miután órákra egy kisbuszban felejtették.
Inez csaknem nyolc órán keresztül rekedt járműben a tűző napon Tomajmonostorán. A kislány már eszméletlen volt, amikor rátaláltak. Mentőhelikopter érkezett hozzá, s
legalább egy órán keresztül küzdöttek a mentők azért, hogy stabilizálják az állapotát.
Az intenzív osztály szakemberei mindent megtettek, hogy megmentsék a kislány életét, de a legmagasabb szintű ellátás ellenére a gyermek két nappal az esetet követően meghalt.
Nemcsak Magyarországon történt hasonló tragédia idén. Az Egyesült Államokban két megrendítő történet is ledöbbentette az amerikaiakat. Az egyik esetben egy édesanya houstoni otthonuk előtt felejtette ötéves kisgyerekét három órára a bezárt autóban, miközben a lánya születésnapi partijára készült. A városban a tragédia napján 38 fok volt, a helyszínre érkező mentők már csak a halál időpontját közölték a sokkos állapotba került szülővel.
Szintén az Egyesült Államokban egy chesterfieldi édesapa a munkába menet elfelejtette elvinni másfél éves kisfiát a bölcsődébe. A gyermeket a munkahelye parkolójában felejtette az autóban három órára. Mire rádöbbent, hogy mi történt már késő volt, a kicsinek a fullasztó hőségben esélye sem volt a túlélésre. Az apa nem tudott együtt élni a történtekkel, néhány órával később öngyilkos lett.
Kampánymatricákkal hívja fel a figyelmet a Nébih
Minden nyáron történnek hasonló tragédiák szerte a világban. A felmérések szerint a gyermeküket szerető, gondos szülőkkel is előfordulhat, hogy félreértések, vagy valamilyen zavaró körülmény hatására nem tudatosul bennük a hiba. Ilyenkor csak az segíthet, ha valaki észreveszi a járműben felejtett gyermeket.
Itthon ezért indította el 2017-ben a Nébih a „Ne hagyj az autóban” elnevezésű kampányát: egy matricával hívják fel a feledékeny autósok figyelmét. Ingyenesen, a Nébih weboldalán lehet igényelni.
„A célja az, hogy azok az élelmiszerláncok, vendéglátóhelyek, benzinkutak, vagy magánemberek, ahol nagy forgalom folyik, ott a bejáratnál ez a matrica kikerüljön a bejárathoz, hogy abban az esetben, hogyha az autós esetleg nem kellően gondolta át azt, hogy mit hagy az autóban, még az utolsó pillanatban észbe kaphasson, visszamenjen és kiengedje gyermekét vagy kedvenc állatát az autóból” – magyarázta Pallos László, Országos Állatvédelmi főfelügyelő.
(Fotó: nebih.gov.hu)
Rengeteg olyan eset van, amikor valaki a háziállatát hagyja vagy felejti a parokló járműben.
Társy Diána egy állatmenhelyet vezet, sokszor szállítja is az állatokat autóval. Azt mondja, a legfontosabb hogy ilyenkor mindig legyen az autóban szállítóketrec, friss ivóvíz, itatótál, és elegendő táp is, ha bármi történne az úton.
A kampány célja az, hogy minél több, jól látható helyre kikerüljön a figyelemfelhívó matrica.
Egy percre se! – a rendőrség is figyelemfelhívó kampányt indított
Egy percre se! címmel online kampányt indított a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK). A rendőrség Facebook-oldalán és a Police.hu honlapon megjelent rövidfilm arra hívja fel az autósok figyelmét, hogy a héten várható rendkívüli hőségben egyetlen percre se hagyják gyermeküket a zárt autóban.
57 Celsius-fokig forrósodik az autó utastere a budapesti rendőrök figyelemfelhívó videóján. A szélvédő mögé tett csokoládéoszlop percek alatt „olvad” folyékony kocsonyává. A rendőrség ezzel szemlélteti, hogy a rendkívüli meleg könnyen a kocsiban hagyott kisgyermek életébe kerülhet.
A BRFK ezért nyomatékosan azt kéri minden autóstól, hogy kisgyermeket egy percre se hagyjanak zárt gépjárműben.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, milyen veszélyes a lezárt kocsiban hagyni a gyereket. Az utastér a napon percek alatt felforrósodik, még akkor is, ha az ablakot résnyire lehúzva hagyják – írják.
A BRFK a figyelemfelhívó videóban mutatja be, hogy mi történik a napon álló autóban.




