Életmód

A fitt életmóddal jelentősen lecsökken a rák kialakulása

Egy új tanulmány szerint az életünk korábbi szakaszában való fittség egyes esetekben akár 42 százalékkal is csökkentheti a későbbi életkorban kialakuló kilenc különböző ráktípus kialakulásának kockázatát.

A British Journal of Sports Medicine című szaklapban megjelent tanulmány több mint egymillió 16 és 25 év közötti férfi adatait elemezte, akiket 1968 és 2005 között átlagosan 33 éven át követtek nyomon- írja a hirado.hu.

Bár a testmozgást már korábban is összefüggésbe hozták bizonyos rákos megbetegedések alacsonyabb kockázatával, a több rákos megbetegedésre vonatkozó hosszú távú és nagy kohorszvizsgálatok ritkák.

A vizsgálat eredményei azt mutatták, hogy

a jó kardiorespiratorikus fittség – az egyén képessége tartós aerob gyakorlatok, például futás, kerékpározás és úszás végzésére – 42 százalékkal csökkentette a tüdőrák, 40 százalékkal a májrák és 39 százalékkal a nyelőcsőrák kockázatát.

A tudósok a fej-nyak-, gyomor-, hasnyálmirigy-, hasnyálmirigy-, bél- és veserák alacsonyabb kockázatával is összefüggésbe hozták az eredményeket.

Azonban a magasabb kardiorespiratorikus fittség 7 százalékkal magasabb prosztatarák- és 31 százalékkal magasabb bőrrák-kockázattal járt együtt. Az utóbbi eredmények részben magyarázhatók azzal, ha valaki nem jelenik meg elég gyakran prosztatarákszűrésen, míg a bőrrák kialakulásának magasabb kockázata a napfénynek való kitettséggel magyarázható.

Aron Onerup, a kutatás vezetője, a svédországi Göteborgi Egyetem munkatársa a prosztata- és bőrrák kockázatának váratlan emelkedésével kapcsolatban elmondta, hogy a későbbi vizsgálatok azt mutatták, hogy a magasabb fittségi szinttel rendelkező férfiaknál nagyobb valószínűséggel diagnosztizáltak nem halálos prosztatarákot.

„A tanulmány azonban nem veszi teljes mértékben figyelembe az étrend, az alkohol és a dohányzás szervezetre gyakorolt hatását, amelyek nagyobb valószínűséggel befolyásolják a rák kialakulásának kockázatát” – magyarázta Claire Knight, a Cancer Research UK független rákkutató szervezet vezető egészségügyi információs menedzsere.

„Összességében az eredmények meggyőzőek, és megerősítik a kardiorespiratorikus fittség növelésére való ösztönzést” – mondta Mark Hamer, a University College London sport- és mozgásgyógyász professzora.

A rendszeres testmozgás nem csupán a rák kockázatának a csökkentése miatt fontos – figyelmeztettek a szakemberek.

A mozgás összetett előnyökkel jár az érzelmi egészség és a szív- és érrendszeri betegségek megelőzése. Még a kevés testmozgás is jobb a semminél, míg rendszeres mozgással elérhető az optimális egészségi állapot. Knight szerint heti 150 perc testmozgást mindenkinek ajánlott, de ez a mennyiség idővel akár növelhető is.

„Az nem számít, hogy egy gyorsabb tempójú sétára indulunk, biciklizünk. Nem kell maratont futni vagy edzőterembe járni, bármi, amitől kifulladunk, és a szívünk gyorsabban ver, számít” – mondta Knight.

A kiemelt kép illusztráció.

Forrás: The Guardian