Ha visszaemlékszel az általános iskolai számtanórákra, fel tudod idézni, ki volt a legjobb matematikából? Hozzánk hasonlóan talán te is egy fiúnevet mormolsz el most magadban. De vajon tényleg az a gyerkőc volt a legjobb, vagy csak azért emlékszel így, mert a tanítónéni mindig őt emelte ki, és dicsérte meg?

unsplash.com/Antoine Dautry
Bizony-bizony, egy friss kutatás szerint valószínűleg nincs különbség a fiúk és lányok matematikát érintő képességei közt – a fiúk általában csak azért jobbak ebből a tantárgyból, mert a társadalmi és kulturális keretek nekik kedveznek. Vagyis, mert már egészen kicsi korunktól kezdve úgy nevelkedünk, hogy a lányok inkább babázzanak, olvassanak, a fiúk pedig gyakrabban kapnak térbeli megismerést igénylő játékokat, illetve olyasmit, ami hamarabb segít nekik kapcsolatba kerülni a számok világával. Iskolás korban pedig rendszerint a szülők is a kisfiúktól várnak jobb eredményeket matekból, és a tanítónénik is többet foglalkoznak velük. Így persze megjósolható, hogy ők fognak jobban teljesíteni, holott képességeik alapján a lányoknak is ugyanennyi esélyük lehetne.
Ezt támasztja alá egy Jessica Cantlon nevű kutató vezetésével készült, új tanulmány is. Cantlon és csapata 104 kisgyerek – 55 lány és 49 fiú, mindannyian 3-10 évesek voltak – agyi aktivitását vizsgálta MRI segítségével, miközben a kicsik matematikai témájú videókat néztek. Az eredményeket látva a tudósok kijelentették: nincs különbség a nemek közt sem az agyi érettségben, sem pedig az agyműködésben.
A kutatás vezetője levonta a következtetést: végre újrafogalmazhatjuk elvárásainkat azzal kapcsolatban, hogy mit érhetnek el matematikából a lányok és a fiúk, egyúttal elfelejthetjük az olyan szexista nézeteket is, melyek szerint a csajok csak bénáznak a számológéppel.