Gyereknevelés

Mit tegyünk, ha a gyerek csak édeset enne?

Reggelire péksütit kér, ebédnél kétszer is megcukrozza a diós tésztáját, majd még egy kis desszertet is szeretne, uzsonnára fagyit, csokit „rendel”, és vacsorára is csak édességeket akar enni a gyerkőc?

Illusztráció (Fotó: Unsplash)

Ha ez rendszeressé vált, teljesen normális, ha egy kicsit elkezdtél aggódni. Nyilván félted őt a gyerekkori elhízástól és annak minden borzalmas következményétől… na és persze attól, hogy ha most egészségtelen szokásokat alakít ki, vajon hogyan tudja majd elkerülni felnőttként a pluszkilókat és az ebből adódó betegségeket.

Talán megnyugtat, ha próbálunk az objektivitás talaján maradni, és számolunk egy kicsit. A WHO ajánlása szerint a napi energiabevitel legfeljebb 10 százalékának kellene hozzáadott cukorból származnia. Nyilván nem lehet általánosítani, hogy hány gramm cukrot ehet egy gyerek naponta, de ha ezt az ajánlást nézzük, a 14 év alattiak számára javasolt cukorbevitelnek 28-69 gramm közt kellene mozognia, de még jobb, ha ennek töredékével próbálunk kalkulálni. 3-6 éves kor közti gyerekeknek például 16 gramm környékén ajánlott meghúzni a határt, ez kb. napi 4 teáskanál cukrot jelent.

Ezt a mennyiséget egy édességimádó csöppségnek nem nehéz elérni, illetve meghaladni, főleg, ha már annyira rászokott a cukorfogyasztásra, hogy mást alig hajlandó enni. Mit tehetünk ilyen helyzetben?

Illusztráció (Fotó: Unsplash)

1. Az első, hogy magyarázzuk el neki, hogy a cukor milyen egészségtelen dolog, ha túlzásba visszük: elromlanak tőle a fogacskái, és betegségeket is okozhat, például fájhat tőle a pocakja.

2. Ezt valószínűleg meg fogja érteni, de további tettekre is szükség lesz a cukorfogyasztás sikeres visszaszorítása érdekében. Például szoktassuk őt ahhoz, hogy édességet nem eszünk csak úgy magában, hanem mindig egy főétel után desszertként, mert ezek a dolgok együtt járnak. Egy kis husi, egy kis rizs vagy zöldség, aztán lehet egy kis desszertet enni.

3. Próbálj olyan ételeket a tányérjára csempészni, amelyek édesek ugyan, de táplálóak is, mint például az édesburgonya. A husit is elkészítheted például édes-savanyú szósszal, de egy mézes-mustáros öntet is csodát tehet. És azt tudtad-e, hogy a zöldségek grillezve édesebbek maradnak, mint főzve vagy párolva? Szedj a tányérjára néhány falat grillezett répát és kelbimbót (ha ez utóbbitól még nem ijesztették el az ovis menzán) – ezeknek is nagy sikere lehet!

4. Jó, ha a Nagyival, Dédivel, nagynénikkel is őszintén tudsz beszélni az aggodalmaidról, és vendégségben sem tömi mindenki édességgel csemetédet.

5. Végül ne felejtsd el a példamutatást sem. Hiszen a gyermek azt a példát fogja követni, amit otthon lát: ha te egészségesen táplálkozol, akkor ő is nyitottabbá válhat arra, hogy cukorka és csoki helyett egy édes gyümölcsöt válasszon uzsonnára.