Egészség

Az isiász fájdalmai megelőzhetők

Az isiász kellemetlen, de általában pár nap alatt elmúlik. Ám néhány esetben akár hetekig a “vendégünk” maradhat. Megelőzésért, fájdalomcsillapításért sokat tehetünk.

A rendszeres hátfájás, amely az ülőidegből ered megkeseríti sok ember életét. Az isiászt azonban kordában tarthatjuk némi odafigyeléssel. Az elsődleges megelőző módszer a rendszeres mozgás. Azok a mozgások a leghatékonyabbak ebben az esetben, amelyek megemelik a pulzusszámot. Ilyen például a séta, kocogás, kerékpározás vagy akár a tánc. Ezeket akkor is lehet végezni, ha már az isiász előjött és gyötör a fájdalom. Ugyanis ezek enyhíthetik azt.

Az isiász tünetei enyhíthetők. Fotó: shutterstock/staras

Az isiász tünetei enyhíthetők. Fotó: shutterstock/staras

A fájdalmat megelőzhetjük azzal is, hogy izomerősítő gyakorlatokat végzünk. Például súlyzózhatunk vagy edzőgépeket is igénybe vehetünk. A lényeg az, hogy ne mozogjunk, csak az izmainkat erősítsük. Fontos ugyanis a hasizom mellett a hát, a fenékizmok, valamint a medence körüli valamint az oldalainknál lévő izmok erősítése. Ezek hozzájárulnak a gerinc stabilitásához, így előzi meg az isiász okozta fájdalmat.

Remek mozgásforma az isiászban szenvedőknek az is, amely során a rugalmasságot fokozzák. Ilyen a jóga, thai chi, vagy pilátesz edzés.

Ahhoz, hogy ne jöjjön elő az isiász, kerülni kell a hosszas ülést. Ez ugyanis nem tesz jót az isiászra hajlamosoknak. Ha a munkánk miatt az íróasztalhoz vagyunk szögezve, akkor javasolt gyakran felállni, kinyújtózni és mozogni egy keveset.

A túlsúly sem tesz jót az isiásznak, növeli a kialakulás kockázatát. Ráadásul azoknál, akik több súlyt cipelnek magukon, az isiász okozta fájdalom is nehezebben múlik el. A plusz súly ugyanis a gerincet terheli. Már egy pár kilogrammnyi fogyás is pozitívan hathat az isiászra, mert csökken a gerinc terhelése.

A helyes testtartás is alapvető feltétele annak, hogy megakadályozzuk az isiász megjelenését – figyelmeztet a Harvard Health Publishing. Nem kell ehhez seprűnyéllel a hátadon, vagy a fejeden könyvvel mászkálnod a szobában. Elég, ha figyelsz arra, hogy egyenesen állj, vagy a hátad legyen egyenes, amikor ülsz. Amikor számítógéppel dolgozol, ügyelj arra, hogy a monitor szemmagasságban legyen, ne kelljen lehajolni ahhoz, hogy lásd.