Egészség

Ha ülsz, előbb meghalsz

A mozgásszegény életmód nagyon veszélyes lehet az egészségünkre. Bár ezt eddig is tudtuk, de most egy új tanulmány számszerűsítette is, mekkora a kockázat. A jó hír az: sose késő elkezdeni a mozgást.

Két évtizedes ülő életmód megkétszerezi a korai halál kockázatát – állítja egy friss tanulmány. A HUNT néven ismert – évtizedeken át tartó – kutatás mindezen túl azt állítja, hogy az ülő életmód – többek közt – szívbetegséget, demenciát és számos egyéb betegséget okoz. A legveszélyeztetettebbek az idősebb felnőttek. A kutatásban egyébként több mint 23 ezer ember vett részt.

Megrövidíthati életünket, ha sokat ülünk. Fotó: shutterstock/Andrey_Popov

Megrövidíthati életünket, ha sokat ülünk. Fotó: shutterstock/Andrey_Popov

Ugyanakkor van jó hír is. Ugyanis bizonyítást nyert, hogy nem csak azok szabadulhatnak meg ezektől a veszélyektől, akik gyerekkoruk óta sportolnak és rendszeresen mozognak. Azoknak is csökken a halálos rizikó, akik később kezdenek el mozogni az ülő életmód után – nyilatkozta Dr. Trine Moholdt, a tanulmány szerzője, akit az earth.com idézett. – Az embereknek nem kellene feladniuk, mert nem tudják minden héten teljesíteni az ajánlott mozgás mennyiségét – tette hozzá.

Ugyanis már egy kevés mozgás is pozitív hatással lehet az egészségünkre. Csökkentheti a betegségek kialakulásának kockázatát. Már az is jótékonyan hat, ha a hétköznapi életünkbe beépítünk egy kis mozgást. Nem kell ehhez edzőterembe járni, elég, ha a boltba gyalog megyünk, vagy egy megállóval korábban szállunk le a buszról. Az is megoldás, ha az emeletre lift helyett gyalog megyünk. Mindezt hetente néhányszor kell megismételni és máris sokkal többet tettünk az egészségünkért, mint korábban.

Persze az még jobb, ha ennél is többet mozgunk, például rendszeresen elmegyünk sétálni és legalább 7 ezer lépést teszünk, hetente többször. A kondizást sem késő soha elkezdeni, feltéve, ha szakértő segítségét kérjük.