Egészség

Nem is gondolnád mivel védheted hatékonyan a bélflórád

Manapság sok szó esik arról, hogy a bélrendszerünkben a számunkra hasznos baktériumok milyen támadásoknak vannak kitéve. Ám egy kis odafigyeléssel sokat tehetünk értük és így magunkért is.

A tápcsatornánkban lévő jó baktériumok arra szolgálnak, hogy emésztésünk rendben legyen, elkerüljük a puffadást és az emésztési problémákat. Ha kevés van belőle, vagy nem megfelelő számukra a környezet akkor, fáradtság, kimerültség is kialakulhat. De akár olyan hormonokat is felszabadíthatnak, amelyek falási rohamokat okoznak. Ezért kell ezeket a jó baktériumokat védeni és megfelelő környezetet teremteni számukra.

A beleinkben élő baktériumok sokat tehetnek egészségünk érdekében. Fotó: shutterstock/metamorworks

Az egyik támogatás számukra az, ha szánkban megfelelő higiéniát tartunk. Vagyis legalább naponta kétszer mossunk fogat. Ezzel majdnem felére csökkenthetjük a belek rossz baktériumainak számát. A rossz baktériumok ugyanis túlélik a gyomorsavat és elszaporodhatnak a bélrendszerben. Ha rendszeresen mosunk fogat elkerülhetjük, hogy bekerüljenek az emésztőrendszerünkben.
Fontos a nyugalom is. Ha zaklatottak és boldogtalanok vagyunk, akkor több stresszhormon vagyis kortizol termelődik. Ez pedig gyengíti a jó baktériumokat a bélben. Ahhoz, hogy csökkentsük a kortizol szintünket legalább fél órányi pihenés, meditáció vagy lazítás szükséges. Érdemes naponta beiktatni, hogy megóvjuk emésztőrendszerünk épségét.
Nagyon jó hatással lehetnek a lágy sajtok a jó bélbaktériumainkra. Ugyanis ezek tele vannak jó bacikkal. De a goudához vagy mozzarellához vörösbort is érdemes kortyolni. Ugyanis az ebben lévő polifenolok fokozzák a sajtok előnyös hatását. Egy pohár bor és néhány guriga mozzarella hetente bizony csodákat tehet a bélrendszerünkkel.
Meglepő, de a vörös káposzta felére csökkentheti a kimerültséget, fáradtságot, de még az ízületi fájdalmat és a fejfájást is. A vörös káposzta ugyanis csökkenti a bélben lévő gyulladást és segít felszabadítani a testben lévő gyógyító hormonokat a szerotonint és a melatonint. Érdemes rendszeresen a salátánkba tenni vörös káposzta csíkokat.