×

Egészség

Ételek és italok, melyektől rosszul alszunk

Egyes ételek és italok nem csak az emésztést nehezítik meg, hanem az idegrendszer- és a bélflóra állapotát is befolyásolhatják. Ha ilyen ételeket fogyasztunk, egész éjszaka forgolódunk.

Sokszor előfordul, hogy bár nagyon álmosan fekszünk be az ágyba, mégis órákig hánykolódunk, anélkül hogy el tudnánk aludni. A szakértők szerint egyes élelmiszerek befolyásolhatják az alvás-ébrenlétet szabályozó bioritmust, sőt, az alvást befolyásoló hormonháztartást is. Azt tanácsolják, hogy a következő ételeket és italokat lehetőleg a lefekvést megelőző öt órában már semmiképp se fogyasszuk.

Fotó: shutterstock/Dean Drobot

Epét irritáló ételek
A nagy mennyiségű tej, a nyers fokhagymás, hagymás ételek és persze a fűszeres ételek irritálhatják a bélflórát, ezáltal a gyomorban felszabaduló savtól gyomorégést tapasztalhatunk. Emellett pedig a fűszeres ételektől több folyadékot fogunk kívánni, így többször kell majd kijárkálnunk az éjszaka folyamán a vécére.

Magas cukortartalmú ételek
A különböző édességek megdobják a vércukorszintet, ettől pedig akár hajnalig forgolódhatunk az ágyban, anélkül hogy egy szemhunyásnyit is aludnánk. Kerüljük még az egészségesnek hitt aszalt gyümölcsöket is, mert ezek is nagy mennyiségű cukrot tartalmaznak.

Alkohol
Bár az alkohol nyugtató hatása átmenetileg elálmosíthat, de valójában csökkentheti az álom mennyiségét, a gyors szemmozgást, ezáltal pedig az alvás nem lesz pihentető. Nem érdemes tehát altató gyanánt alkoholt inni, mert ettől másnap csak még kimerültebbek leszünk.

Magas zsírtartalmú ételek
Kerüljük a gyorséttermi vagy más, bő olajban sült ételeket, mert a magas zsírtartalmuk miatt a gyomrunk egész éjszaka dolgozni fog, amitől nehézkesnek fogjuk érezni az alvást. Sőt az alkoholon kívül a zsíros ételek is okozhatnak rémálmokat.

Nyers zöldségek
Talán meglepő lehet, hogy ezek az egészségesnek hitt ételek is szerepelnek ezen a listán. Pedig a nyers zöldségek emésztése során gáz képződik a vastagbélben, így puffadunk tőlük. Így az elalvást megelőző órákban érdemes inkább párolva fogyasztanunk a zöldségeket.

Koffeintartalmú ételek
Nem csak a kávéban, de az étcsokoládéban, az energia italokban és a szénsavas üdítőkben is van rejtett koffein, mely hatására az idegrendszer felpörög, így nem tudunk eljutni a mély alvás szakaszáig.