×

Egészség

Elmúltak az ünnepek? Ez még nem ok a búskomorságra!

A január sokak szerint a legdepisebb hónap. Ha belegondolunk, valahol érthető is, hiszen elteltek az ünnepek, sokunknál megcsappantak az anyagiak, odakint hideg van és sötét, és rosszabb esetben családi, munkahelyi stresszel is szembe kell néznünk.

Az év legszomorúbb napja is januárra esik, mármint egy brit tudós szerint, aki úgy tartja, ez a Blue Monday, vagyis szomorú hétfő néven is ismert nap minden évben január harmadik hétfőjére esik – idén ez január 20-a. De még mielőtt beírnád a naptáradba ezt a búskomor dátumot, hadd segítsünk, hogy idén ne csak január 20-án, hanem előtte és utána is elkerüljön a szomorúság. Négy betartható tipp következik a boldogabb, kiegyensúlyozottabb januárért.

Illusztráció (Fotó: Unsplash.com)

1. Kerüljünk egyenesbe! – Az ünnepek táján sokan „megcsúszunk” anyagilag, még a megfontoltabbakkal is megesik, hogy ilyenkor némileg túlköltekeznek. Érdemes januárban leülni, átszámolni mennyit költöttél és miből, és tervet készíteni arra, hogy ezt miből és milyen határidővel törleszted vissza. Készülj fel arra, hogy átmenetileg összébb kell húzni a nadrágszíjat. És tedd ezt a jegyzeteidet, hogy 2020 karácsonya előtt intő példaként elővehesd, és újra átolvashasd – így megakadályozhatod, hogy ismét túlzásba vidd a költekezést.

2. Mozdulj ki, mozogj odakint – A napsütés és a jó levegő nemcsak egészségünkre, hanem hangulatunkra is jó hatással lehet. Sétálj nap közben legalább fél órát a friss levegőn! Még jobb, ha kint tudsz sportolni, mert a mozgás hatására termelődő endorfintól még jobban érezheted magad a bőrödben. De ezt csak akkor vállald be, ha egészséges vagy, jól bírod a hideget, valamennyire edzettnek számítasz (eddig is mozogtál kint), így valószínűleg el tudod kerülni a megfázást.

3. Menj társaságba – A magány az egyik leglehangolóbb, leginkább depresszióba taszító dolog, ezért inkább kerüld, amennyire lehet. Menj társaságba, vagy ha messze van tőled a családod és a barátaid, akkor legalább hívd fel őket gyakran. Ha pedig otthonról dolgozol, néha ülj be egy kávézóba a laptopoddal. Még ha ott nem is beszélgetsz a többi vendéggel, akkor is jó hatással lehet rád, hogy mások is vannak ott rajtad kívül: ez erősítheti a kötődés és a közösséghez tartozás érzését.

4. Inkább ne fogadkozz – A legtöbben tettünk újévi fogadalmat, de ha túl nagy a cél, amit el akarunk érni, az nem visz előre – sőt, ezekkel a fogadkozásokkal végül csak a stresszt és a bűntudat érzését fokozzuk magunkban. Csalódunk a világban és persze saját magunkban. Érdemes az irreális, pontatlanul meghatározott célok helyett kisebbeket megfogalmazni, vagy inkább egyelőre nem is fogadkozni. Hiszen előttünk áll az egész év, lesz időnk valóra váltani a vágyainkat, amint meg tudjuk pontosan fogalmazni, hogy mit szeretnénk, és ha már készen állunk erre.