×

Egészség

Koplalás nélkül is megszabadulhatunk az ünnepek alatt felszaladt kilóktól

Újévkor a legtöbb ember valamilyen fogadalmat tesz: végre tényleg lefogyok, leszokom a dohányzásról, rendbe teszem a pénzügyeimet, többet törődöm a családommal. A leggyakoribb újévi fogadalmak képzeletbeli dobogóján évek óta első helyezett a fogyás.

 

Rengeteg diétás tippel és mintaétrenddel találkozhattunk az elmúlt években, melyek azonban sokszor vagy nem egészségesek, vagy a fogyókúra befejezése után a leadott kilók könnyen visszakúsznak.

via GIPHY

Amennyiben komolyabb túlsúlytól szeretnének megszabadulni, és hosszú távra keresnek egészséges étrendet, három remek diétát ajánlunk figyelmükbe.


Mediterrán diéta

A mediterrán diéta nem véletlenül vezeti minden évben a fogyókúrák listáját. Hatékonysága mellett az is nagyon népszerűvé teszi, hogy éhezés, önsanyargatás nélkül lehet megszabadulni a felesleges kilóktól, ráadásul az ételek változatosak és finomak. A diétát a Földközi-tenger országainak gasztronómiája ihlette, főként a délolasz és a görög konyhát veszik alapul hozzá.

A mediterrán étrend alacsony telítettzsír-tartalmú ételeket, egészséges olajokat, friss zöldségeket és gyümölcsöket tartalmaz. A gabonákból minden esetben ajánlott teljes kiőrlésűt választani, húsokból pedig a fehér, könnyű húsú szárnyasok, a halak és a tenger gyümölcsei a legjobb választás.

Tiltólistán van a cukor, a feldolgozott húsok, a finomított gabona és a túlzott sófogyasztás, de ezeken kívül minden másban nagyon megengedő a diéta, hiszen az egy pohár vörösbort és a kávéfogyasztást sem korlátozza, természetesen cukor nélkül.


DASH-diéta

A DASH-diétát a magas vérnyomással küzdőknek fejlesztették ki, hiszen rájöttek, hogy megfelelő étkezéssel is lehet a rendkívül veszélyes betegségen segíteni. Az étrend nemcsak azoknál fejti ki jótékony hatásait, akik ilyen panaszokkal küzdenek, hanem a fogyni vágyók számára is egészséges és hatékony megoldást kínál a túlsúly leadására.

A DASH mozaikszó jelentése: diéta a magas vérnyomás megállításának elősegítésére.

A kutatások alapján a diéta nemcsak elnevezésében, hanem módszerében is valóban csökkenti a vérnyomást, illetve a koleszterinszintet is, ezáltal támogatva a szív munkáját.

Az étrendben a teljes kiőrlésű gabonák, rengeteg sovány hús, hal, zöldségek és gyümölcsök fogyasztását, valamint a tejtermékek visszaszorítását ajánlják, ahogy a heti többszöri edzést is érdemes beiktatni.

A DASH-diéta emellett a zsigeri zsír ellen is harcol, ami nem csak azoknál jelentkezhet, akik túlsúllyal küzdenek: a sok stressz, az ülőmunka, a dohányzás és a kevés alvás is hozzájárulhat az állapot kialakulásához.


Az utóbbi években előtérbe került a vegetáriánus és a vegán étrend, de mit tehetnek azok, akik nem szeretnének örökre lemondani a húsfogyasztásról? Nekik lehet megoldás a flexitáriánus étrend.

Flexitáriánus diéta

A flexitáriánus diétában főként a növényi alapanyagok dominálnak. Ez nem azt jelenti, hogy az étrend egyáltalán nem tartalmaz húst vagy tejtermékeket, de ezeket csak nagyon kis mennyiségben lehet fogyasztani.

Ez egyrészt az egészséget szolgálja, hiszen az állati eredetű ételekben, általánosságban magasabb a telített zsírsavak aránya, másrészt a szakértők az ilyen jellegű diétákkal is szeretnék elősegíteni a föld megmentéséért folytatott küzdelmet.

A magvak és a hüvelyesek felelnek a megfelelő fehérjebevitelért, a napi szükséges kalóriabevitelt pedig az étrendnek köszönhetően nem állati eredetű ételekből, hanem zöldségekből fedezi a szervezet, ami a fogyást is beindítja.

Ez az étrend nem szigorú szabályokon alapul, sokkal inkább egy életmódnak tekinthető, mint pusztán diétának. Elsősorban nem arra ad iránymutatást, hogy miket korlátozzunk az étrendünkben, hanem arra, hogy miből fogyasszunk többet.

Alapelvei szerint elsősorban zöldségeket, gyümölcsöket, hüvelyeseket és teljes értékű gabonákat fogyasszunk, fehérjebevitel terén helyezzük át a hangsúlyt az állati eredetű fehérjékről a növényi eredetűekre, de alkalmanként fogyaszthatunk húst és egyéb állati eredetű termékeket.

Azonban kerüljük a feldolgozott élelmiszereket, és korlátozzuk a hozzáadottcukor-bevitelünket. Ugyanakkor ennél az étrendnél is fontos, hogy kiegyensúlyozott legyen, és biztosítsa szervezetünk számára a szükséges tápanyagokat.


+1

Bármilyen diétát is követünk, nem szabad megfeledkeznünk a megfelelő mennyiségű vízbevitelről. Ugyanis szüksége van vízre a szervezetünknek, és ha fogyni akarunk, akkor nem kihajtani kell a vizet, hanem sokkal inkább megnövelni a vízbevitelt, hogy a szervezet ne kösse meg.

A víz az alábbi nélkülözhetetlen feladatokat látja el a szervezetünkben:

  • Segíti az anyagcsere-folyamatokat.
  • Erősíti a szívet és a vérkeringést.
  • Javítja a szervezet immunrendszerét.
  • Elszállítja a tápanyagokat a sejtekhez.
  • Segíti az emésztést, megakadályozza a gyomorsav-túltengést.
  • Elősegíti a vesék működését, optimalizálja a test tisztulási folyamatait.
  • Aktiválja az idegrendszert, és csökkenteni a stresszre való hajlamot.
  • Növeli a koncentráló- és teljesítőképességet.