×

Egészség

Magnézium, az életerő forrása

A magnézium az egyik legalapvetőbb, a szervezet működéséhez szükséges ásványi anyag. Szerepe van a vérnyomás szabályozásában, az izmok, idegek épségében, és az immunrendszer működésében is.

Gyakran előfordulhat, hogy a szervezetben magnéziumhiány lép fel, hiszen ezt az ásványi anyagot nem mindig elég a táplálkozással bevinni, hanem tabletta formájában is érdemes pótolni. Utóbbit viszont sokunk elfelejteni megtenni. De milyen jelek utalhatnak arra, hogy itt az ideje elmenni a patikába és bevásárolni a magnéziumból?

Rostokban és magnéziumban gazdag reggeli (Fotó: illusztráció unsplash.com)

A magnéziumhiány jelei
Az egyszerű fejfájás mögött is állhat magnéziumhiány. A rendszeres, akár napi szinten előforduló fejfájás nagy valószínűséggel magnéziumhiányra utalhat, ezt bizonyítják a legutóbbi kutatások is. Azok, akik hajlamosak a migrénre kipróbálhatják, hogy elkezdenek napi szinten magnézium tartalmú étrend-kiegészítőt szedni. A magnéziumhiány súlyosabb esetben akár rohamokat is okozhat.

Okozhat szívritmuszavart is
Mivel a magnézium többek között a kálium és kalcium felhasználását is befolyásolja, így nagy szerepet játszik az izmok megfelelő működésében. Ezáltal azért is felelős, hogy szív izmai, illetve az ingerületátvivő rendszere is szabályosan működjön. Amikor magnéziumhiányban szenved a szervezet, mindez az egész kardiovaszkuláris rendszert megviseli. Ilyenkor tapasztalhatunk heves és rendszertelen szívdobogást.

Reggelizni érdemes (Fotó: illusztráció unsplash.com)

Magas vérnyomást is előidézhet
Talán a leginkább vizsgált tudományos terület a magnézium fontosságával kapcsolatban, a magas vérnyomás tünete. Akkor fordul elő, amikor az érfalak összeszűkülnek, így a vér nem tud eljutni a test minden részébe, a szervezet pedig a magas vérnyomással igyekszik ezt ellensúlyozni. A kalcium keményít, a magnézium pedig ellazít. Amikor nincs elegendő magnézium a szervezetben, akkor túl sok kalcium rakódik le az erek falára, ami megkeményíti és összeszűkíti azokat, illetve csökkenti azok rugalmasságát, amit pont a magnézium tudna megakadályozni.

Okozhat Izomgörcsöket és izomfájdalmakat
Talán a legjelentősebb jele a magnéziumhiánynak, ha éjjelente arra ébredünk, hogy begörcsölt a vádlink vagy a lábfejünk. Ez talán már sokunkkal elő is fordult, de azok, akik rendszeresen ezt tapasztalják, majdnem biztos, hogy magnéziumhiányban szenvednek. Előfordulhatnak még olyan panaszok is, hogy valakinek rendszeresen remeg a szemhéja vagy fájnak és összerándulnak az izmai. Ez azért van, mert a magnézium az izomfájdalmak csökkentéséért is felelős. Mivel a szervezet a hiányában szenved, így ezeket a fájdalomreceptorokat nincs minek blokkolnia.

Hangulatváltozásokat és depressziót okozhat
Persze a letargia, a nyugtalanság és az idegesség érzése mögött sok minden más is állhat. Ugyanakkor kutatások bizonyítják, hogy sok esetben a legegyszerűbb megoldás, ha az illető rendszeresen el kezd magnéziumot szedni. A magnézium szint növelése bizonyítottan javíthat a pszichikai, idegi, és lelki állapotunkon. Csökkenti a stresszt és a szorongást, ezáltal pedig sokkal jobban alhatunk és pihenhetünk tőle.