Egészség

A hidegben sem kell feladni a futást!

A tél közeledtével kiürülnek a futópályák. Nagyon kevesen szánják rá magukat arra, hogy a zimankóban is futócipőt húzzanak. Pedig a hűvös időben is lehet futni, igaz egy kis odafigyeléssel.

Sokan inkább a jó meleg edzőtermeket választják a futópálya helyett ilyenkor, pedig a futás is olyan, mint a téli kerékpározás. Csak megfelelő ruházat és elszántság kérdése. A jutalom pedig a kellemes mozgás és a gyönyörű, fagyott táj. Ráadásul ilyenkor kevesen futnak, így nem kell sokakat kerülgetni a futópályán sem.

Ahhoz, hogy az őszé és téli futásra induljunk feltétlenül be kell melegíteni az izmainkat. Ráadásul még fűtött helyiségben. Akkor jó, ha rátesszük a kezünket a combunkra és melegebbnek érezzük az átlagosnál. Így elkerülhetők az izomsérülések.

A megfelelő öltözék is alapkellék a hidegben való futáshoz. Érdemes beruházni egy vastagabb futónadrágba, mert az szintén segíti az izmaink épségének megtartását. Ráadásul nem is fázunk meg benne.

Olyan kabátot érdemes választani, amelyek áteresztik a levegőt, így a futás közben testünkből felszabaduló pára távozhat és nem izzadunk meg oly nagyon. Érdemes szélállónak is lennie. Fontos tudni, hogy mindenkinek más a hőérzete. Így lehet, hogy neked több rétegnyi ruha kell, másoknak meg kevesebb. Ezt egyénileg kell kikísérletezned, hogy a kabát alá elég egy póló vagy kell még egy pulcsi vagy kardigán is. Akkor jó az öltözéked, ha a futás elején még vacogsz egy kicsit, a végére pedig teljesen átmelegszel és még egy kicsit izzadsz is.

Ha esetleg nem futópályán futsz, akkor nem árt, ha a kabáton van fényvisszaverő a biztonságod érdekében. Télen ugyanis rosszabbak a látási viszonyok, így megkönnyíted a körülötted közlekedőknek, hogy észre vegyenek.

Mindenképpen legyen rajtad sál és sapka. Sálból választhatsz körsálat is, amelyet a szád elé húzhatsz és így védheted magad a hidegtől.

Kesztyűből válassz kedved szerint, a lényeg, hogy melegítsen. Ha nagyon fáznál, belecsempészhetsz kézmelegítős kis tasakokat.

Cipőből is javasolt téli változatot választanod. Ennek a csúszós talaj is az oka és a hideg is. A téli cipőkben kevésbé fogsz megcsúszni és kevésbé fázol majd.

Azokat a testrészeidet, mint az arcod, orrod mindenképpen kend be hidratáló krémmel. A hideg ugyanis nagyon gyorsan kiszárítja és a meleg helyiségbe érkezve fájón kipirosodhat. Krémezéssel megelőzheted.

Amikor elkezded a futást érdemes betartani a fokozatosság elvét. Vagyis azt, hogy először csak kevesebbet vállalj, majd az idő előrehaladtával növeld a távolságot.

Mindenképpen legyen nálad telefon. Több okból is. Azon túl, hogy zenét hallgatsz rajta, ha bármi probléma támadna, azonnal segítséget tudsz kérni. A telefonodat, ha csak teheted, ebben a hidegben inkább egy cipzáros zsebben tartsd. A mobilok nem rajonganak hosszú távon a hidegért és a páráért.

Ne feledkezz meg a hidratálásról sem. Ilyenkor nem javasolt hideg italok fogyasztása, de valószínűleg ez nem is esik majd jól. Ihatsz futás közben is, de mindenképpen langyos vagy meleg legyen a folyadék.

Futás után érdemes azonnal levenni az átizzadt holmikat. A száraz ruhák és egy forró ital sokat segíthet és kellemessé teheti a futás utáni állapotot. De egy forró zuhany is jótékonyan hathat.