Egészség

Hogyan napozzunk biztonságosan?

A napsugárzás mindenkire máshogyan hat, attól függően, hogy hol és mikor ér bennünket, valamint hogy bőrtípusunk miként reagál a napfényre. Ahhoz, hogy a napsütés jótékony hatásait a legjobban élvezhessük, fontos a megfelelő védelem. A napvédelemhez szakértőnk, Dr. Altmayer Anita ad hasznos tippeket.

Szerdától másodfokú hőségfigyelmeztetés lépett életbe a déli országrészben. A dél felől ránk húzódó forró légtömegnek köszönhetően a következő napokban magasabb fokozatra kapcsol a nyár. Szerdától a déli területeken 35 fok fölé melegszik a levegő – írja az Időkép.

A legmagasabb értékek helyenként a 37-38 fokot is elérhetik.

Aki most akarna napozni, azoknak különösen figyelniük kell bőrük védelmére, mivel az UV- sugárzás meglehetősen magas lesz a következő napokban. A naptej elhagyásának vagy a nem megfelelő módon való alkalmazásának csúnya vége lehet: a leégésnél és az azt követő kellemetlenségeknél jóval nagyobb problémát jelentenek a rosszindulatú bőrdaganatok. A prevenció életet menthet, de mit kenjünk a bőrünkre?

A napvédelemhez a hasznos tippeket a hirado.hu bőrgyógyász-allergológus szakértője, Dr. Altmayer Anita adja.

Fotó: pexels.com/beachbeachhatbikini

Hogyan óvjuk a bőrünket az UV-sugárzástól?

Az azonnali, még inkább a fentebb említett késői hatások kivédése miatt igen fontos a megfelelő fényvédelem, különösen az érzékenyebb bőrűeknél, illetve a gyerekeknél.

Védekezhetünk a megfelelő ruházat viselésével. Ilyenkor érdemes a felkart eltakaró darabokat választani, azonban az anyag típusa ugyanolyan fontos. Bár a pamut és a lenvászon nyáron praktikus és kényelmes választás, azonban áteresztik az UV-sugárzás 95 százalékát, éppen ezért a 30 százalékos védelemmel rendelkező poliészter vagy az 50 százalékos technikai ruházatokkal már megelőzhető egy későbbi probléma. Mindemellett hordjunk kalapot és az UV-szűrős napszemüveg viselése is erősen ajánlott.

A védekezés másik módja a fényvédő szerek alkalmazása, akár krém, gél vagy és spray formájában. Hogy melyiket válasszuk, abban a bőrtípusunk segít eligazodni. A szárazabb bőrűeknek jó választás lehet a krém, míg a zsírosodásra hajlamos bőrűek egy könnyedebb formulával jobban járnak, amit a testen is egyszerűbb eloszlatni.

Mit keressünk a címkéken?

A legtöbben a széles spektrumú kifejezést keresik a termékeken, mely tulajdonképpen annyit jelent, hogy UV-B és UV-A sugarak ellen is véd egy adott naptej. Leegyszerűsítve az UV-B sugarak okozzák a leégést, míg az UV-A sugarak a bőröregedésért, a ráncokért felelősek, így a kettős védelemmel csak jól járhatunk. Emellett érdemes megnézni, hogy egy adott termék vízálló-e.

(Fotó. illusztráció pexels.com)

Mit jelent a faktorszám?

„A fényvédelemben a faktorszám azt jelenti, hogy mennyi ideig tudok a napon lenni úgy, hogy ne égjek meg. A 20-as és 30-as faktorú termékek manapság kezdik létjogosultságukat veszteni, mert az egy becsapós történet. Sokan úgy gondolják, hogy ezeket felkenve van rajtuk napvédő, holott két óra múlva már nincs is hatása”– vélekedik a doktornő, aki éppen ezért

az 50-es faktorszámú naptejek használatát javasolja.

A flakonokon az SPF (Sun Protective Factor) jelölés után álló szám tehát jelzi a fényvédő faktor számát UV-B tartományban, azaz megmutatja, hányszoros UV-B sugárzás szükséges a leégéshez, ha be vagyunk kenve, ahhoz képest, amikor nem vagyunk bekenve az adott naptejjel. A számunkra megfelelő SPF meghatározásához a bőrtípust is figyelembe kell venni, amely Európában a 2-es és 3-as, a világos és a bézs árnyalatot jeleneti.

A 2-es bőrtípusúak, akik naptej nélkül 10 perc alatt leégnének a napon, egy 30-as faktorú naptejjel 30×10, azaz 300 percet tölthetnek a napon. Egy 3-as bőrtípussal a leégés naptej nélkül 20 perc után következne be, így az ő esetükben egy 30 faktoros naptejjel, 30×20 percet, azaz 600 percet lehet a napon tölteni. Fontos kiemelni, hogy a naptej újrakenése nem tolja ki a napon tölthető idő hosszát.

Kétféle védelem

Sokan a boltok polcai előtt állva az egyik legalapvetőbb tulajdonságot nem veszik figyelembe, mégpedig azt, milyen módon véd az UV-sugarak ellen. A szaknyelven úgynevezett fizikai verziót a szakértő szerint sokan nem kedvelik, mert nem igazán szívódik be a bőrbe, azon megmaradva veri vissza a káros napsugarakat. Így tehát egyértelmű a hátránya: fehér réteget hagy a bőrön.

A kémiai hatású fényvédők a felszívódás után elnyelik a sugarakat, a bőrön nem hagynak nyomot. Víz és fokozott verejtékezés hatására azonban lebomlanak, és gyakran kell újrakenni őket. Fontos azonban, hogy ezek a termékek gyakrabban okoznak allergiás reakciót, így az erre érzékenyek keressenek hipoallergén verziót.

A felvitt mennyiség ugyanolyan fontos, mint a faktorszám

Használjunk elegendő mennyiségű napozóterméket. Hogy elérjük az ígért hatást, 2 milligramm mennyiséget kell felvinni 1 négyzetcentiméterre. Ez a teljes testfelületen való alkalmazás esetén 36 gramm, vagyis nagyjából 6 teáskanálnyi krémet jelent. A felmérések szerint a legtöbben az ajánlott mennyiség felét használják csupán. A megfelelő védelem eléréséhez minden fürdés után ismét be kell kenni a testünket naptejjel.

(Fotó: illusztráció pexels.com)