Egészség

Aki későn fekszik, gyakrabban küzd depresszióval

Egy új kutatás rávilágított arra, hogy azok az emberek, akiket éjszakai baglyoknak nevezünk, nagyobb eséllyel küzdenek mentális problémákkal.

A Psychiatry Research című folyóiratban múlt hónapban megjelent tanulmány szerint, ha valaki hajnali 1 óra előtt lefekszik, az csökkentheti az olyan mentális és viselkedésbeli állapotok kialakulásának kockázatát, mint a depresszió és a szorongás.

A kutatók közel 74 000 brit felnőtt saját bevallása szerinti alvási szokásait hasonlította össze tényleges alvásukkal.

A szakértők azt vizsgálták, hogy milyen hatással van a mentális egészségre az, ha valaki korán kelő, éjszakai bagoly, vagy pont a kettő közötti.

(Fotó: illusztráció pexels.com)

„Azt találtuk, hogy az, aki későn alszik el, gyakrabban küzd depresszióval vagy szorongással. A kérdés, hogy miért?” – magyarázta a tanulmány vezető szerzője, Jamie Zeitzer, a Stanford Egyetem pszichiátria és viselkedéstudományok professzora.

A résztvevők közül 19 065-en reggeli, 6844-en esti típusnak, 47 979-en pedig valahol középen elhelyezkedő típusnak vallották magukat.

Az éjszakai baglyoknál 20-40 százalékkal nagyobb valószínűséggel fordult elő mentális zavar, mint a korai vagy köztes alvási rendben lévő embereknél – állapították meg a kutatók. Egyúttal hozzátették, hogy a koránkelők büszkélkedhetnek a legkiegyensúlyozottabb lelki állapottal.

Az eredmények az „elme éjfél után” hipotézishez köthetők, amely szerint az éjfél utáni ébrenlét növelheti az impulzív és káros viselkedési formák kockázatát.

„Ha találgatnom kellene, azt mondanám, hogy a koránkelők a fáradtság miatt megfontolt döntéseket hoznak, míg az éjszakai baglyok energiájuk teljében az éjszaka közepén hajlamosak átgondolatlanul cselekedni” – mondta Zeitzer.

A szakértők azt tanácsolják, hogy legalább hét-kilenc óra alvást iktassunk be a mindennapjainkba, az éjszakai baglyok pedig próbáljanak egy korábbi alvási rutint felvenni.