Egymást érik a súlyos balesetek az utakon. Péntektől vasárnapig a vízpartokon hűsölni vágyók útra kelnek, óriási torlódások alakulnak ki, és az autósok türelme gyorsan fogy a rekkenő hőségben, de a városi dugókban is hasonló a helyzet.
Nyáron a rengeteg közlekedési baleset sok esetben a kánikula számlájára írható.
Abból pedig bőven kijut mindenkinek, hiszen napok óta tombol hazánkban a hőség, és ez a hőterhelés a gyakorlottabb sofőröket is igénybe veszi. A fullasztó melegben még fokozottabban kell figyelniük az autóvezetőknek az úton közlekedőkre, a gyalogosokra és persze a kerékpárosokra, akik figyelme szintén lankad ilyenkor.
„Az elsődleges dolog a reakcióidőnk, ami a meleg hatására megnövekszik. Mi vezetéstechnikai instruktorként mindig ennek a fontosságát emeljük ki egy vészhelyzet elkerülésénél, ami azt jelenti, hogyha nem egy másodperc alatt reagálok bizonyos vészhelyzeti jelenségekre a közúton – például ha kikanyarodik elém valaki –, hanem mondjuk dupla idő alatt, mely még mindig nem sok, de ahhoz már elegendő, hogy bajt okozzon” – mutatott rá akár az egy másodpercnyi reakciókéslekedés jelentőségére Katona Csaba.
A nagy melegben, amikor este, éjszaka sem hűl le a levegő, a szervezet regenerálódó képessége csökken, rosszul alszunk, ami kialvatlansághoz vezet, ez növelheti a balesetek esélyét. A munkába járó autósok dolgát pedig a dugók nehezítik meg, türelmük és koncentrációjuk is csökken – hangsúlyozta a hirado.hu-nak Katona Csaba vezetéstechnikai instruktor.
(Fotó: illusztráció pexels.com)
Klímás autóban a hőség is elviselhetőbb
Miközben szakértőnk is arra kéri azokat, akik nehezen viselik a hőséget, hogy lehetőleg ne üljenek a volán mögé, az olyan járműben, amelyben van légkondicionáló berendezés, elkerülhető, hogy gyorsan tompuljon a gondolkodásunk.
Felmérések szerint közepes mértékű hőterhelés (27 fok) mellett a balesetek száma átlagosan 6 százalékkal nő. Ha 32 fok van, akkor ez az emelkedés 13 százalékos, 37 fok mellett pedig 33 százalékos. Mindez elsősorban a klímaberendezéssel fel nem szerelt járművekre igaz, és azokra, amik el vannak ugyan látva ilyen eszközzel, de nem használják azokat – írta oldalán a Webbeteg.
Éppen ezért fontos, hogy ne induljunk azonnal útnak a napon hagyott felforrósodott autóval.
Szakértőnk azt tanácsolja, hogy az autót indulás előtt alaposan szellőztessük át, a klímával pedig fokozatosan hűtsük a belteret. A legjobb, ha nagyjából 8-10 fokos különbség van a kinti és a benti hőmérséklet között, így elkerülhető a megfázás.
„Ne induljunk azonnal a napon hagyott autóval, hiszen a klíma a levegőt tudja csak lehűteni, a körülöttünk lévő karosszériát és minden mást nem. Azok sugározni fogják a meleget, ami bágyadtabbá tehet bennünket. Álljunk árnyékos helyre, kapcsoljuk be a motort és a klímát, és hagyjuk lehűlni a jármű belsejét” – javasolja a Groupama tanpálya instruktora.
Akiknek autójában nincs klíma, mindenképp húzza le az ablakokat, de célszerű inkább a hátsókat leengedve tartani, hiszen az arcunkba vágó folyamatos menetszélnek is megvannak a káros hatásai.
Fontos tehát, hogy az autónkkal lehetőleg árnyékos helyre parkoljunk, de tartsuk szem előtt a nap járását is, hiszen előfordulhat, hogy pár órával később már a perzselő napon áll az autó.
(Fotó: illusztráció pexels.com)
Autóban is kaphatunk napszúrást
Klímás autó ide vagy oda, a szélvédőn át besütő nap alatt az autóban is könnyen leéghetünk és kiszáradhatunk, így nagyon fontos a napvédő krémek használata és persze a hidratálás.
Ha hőségben autóba ülünk, mindenképpen legyen nálunk megfelelő mennyiségű folyadék, lehetőleg hőtartó kulacsban, hiszen a folyadékhiánnyal küzdő sofőr koncentrációs képessége gyorsan csökken.
„Fontos, hogy hűtsük magunkat, bármennyire nem érezzük magunkat fáradtnak, akkor is álljunk meg egy kicsit. Mossuk meg az arcunkat, hogy kicsit frissüljön a tudatunk, így érhetünk a legbiztonságosabban célba.”
A szakértő hangsúlyozta, akik hosszabb útra indulnak, netán éppen a tengerpartra, számukra még fontosabb a megfelelő mennyiségi pihenőidő beiktatása, a végtagok átmozgatása, hiszen a zárt térben, a csökkent oxigénszint mellett gyakoribb a figyelmetlenség.
Vezessünk lassabban!
Kánikula idején megszaporodnak a ráfutásos balesetek, a figyelmetlenségből adódó koccanások. Elég csupán egy másodperc, amikor nem figyelünk az előttünk haladó autó felvillanó féklámpájára, és máris életveszélyes helyzetbe kerülhetünk.
Az autópályákon, nagy sebességnél nem lehet eléggé hangsúlyozni a követési távolság betartását.
A nyári időszakban nemcsak a hőség, de a hirtelen lezúduló özönvízszerű zivatarok is kihívás elé állítják az autósokat, ilyenkor fontos tényező lehet a gumiabroncs futófelületének mélysége. Aki nem érzi biztonságosnak a továbbhaladást szakadó esőben, inkább álljon félre egy biztonságos helyen, és várja meg, amíg a vihar elvonul – vélekedik a szakértő.
A forró autóban egy perc is végzetes lehet
Egy zárt autóban, a napon állva, klíma nélkül a hőmérséklet, akár a 60 fokot is elérheti. Gyermekeket, házi kedvenceket a tűző napon bezárva az autóba semmiképpen se hagyjanak.
Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy
végzetes lehet, ha gyermeket, mozgásképtelen embert hagyunk az autóban.
A szinte izzó környezet a gyakorlott szaunázó szervezetet is próbára teszi, így mielőtt visszaülünk a járműbe, mindenképpen szellőztessük át a belteret, és bőséggel fogyasszunk hűtött folyadékot, illetve hosszabb út esetén segíthet, ha hideg vízzel benedvesített törülközőt teszünk a nyakunkba.