×

Konyha

Hazai „szuper” élelmiszerek

A hazánkban fellelhető alapanyagok is tartalmazzák azokat a fontos és gyógyító tápanyagokat, mint a szuperételeknek címkézett társaik. Ilyen super food például az avokádó vagy a chia mag.

A hazai zöldségek és gyümölcsök között éppúgy találni szuper élelmiszert, mint külföldi társaik közt. Ráadásul ezek tovább élőhelyükön maradhatnak, mert nem kell a hosszadalmas szállítás miatt féléretten betakarítani.
A szuperételek kifejezés azt jelenti, hogy ezeknek az élelmiszereknek kimondottan magas a tápértékük, vagyis gazdagok vitaminokban, aminosavakban, nyomelemekben. Mindannyian ismerjük azokat a híres szuperételeket, amelyek manapság a csapból is folynak, de sajnos legtöbbjük túl drága ahhoz, hogy ezeket nap-mint nap fogyasszuk. Ilyen például az avokádó, a lazac, vagy rák, a különböző magvak, mint kesudió, brazil dió, vagy a chia mag vagy a különböző növényi csírák. Mindez valóban nagyon egészséges, de azért vannak még könnyebben beszerezhető és olcsóbb alternatívák is ezeken a divatos ételeken kívül.

Kelkáposzta

fotó: shutterstock/Yulia von Eisenstein

A kelkáposzta egyszerre immunerősítő, gyulladásgátló, anyagcsere gyorsító és szinte nulla kalóriás étel. Magas rost, kalcium és magnézium tartalmú. Szinte hihetetlen, de ezeken kívül még tartalmaz A-, B1-, B2-, C-, és E-vitaminokat is. A kelkáposzta az egyik legolcsóbb zöldség, amit kapni lehet.

Zöldborsó

Fotó: shutterstock/MaKo-studio

Ki ne szeretne egy tál forró csupa íz zöldborsó levest kanalazni? Az édeskés zöldség tartalmaz B1-, B2-, és C-vitamint, emellett telítettség érzetet ad, ami kifejezetten segít a fogyásban. A zöldborsó esszenciális rost és cink forrás. A zöldborsót nyugodtan megvásárolhatod mirelit formában, de ha frissen szeretnéd eszegetni érdemes a zöldségesnél a hüvelyes borsót megvenni. A konzerves változatát viszont jobb, ha kerülöd, mert az hozzáadott cukrot tartalmazhat.

Cékla

Fotó: shutterstock/Ulada

A cékla is egy olyan zöldség, amely őshonos Magyarországon, és nem igazán felkapott más országokban. Talán nincs is még hely a földön, ahol úgy készítik el a csemege céklát, mint nálunk. A cékla tele van nyomelemekkel, ásványi anyagokkal, káliumot, vasat, magnéziumot és folsavat is tartalmaz. Mi kell még? Készíthetsz belőle céklasalátát, céklás rizottót, sült céklát kecskesajttal vagy csirkével, igazából bármit, még lekvárt is. Az utánozhatatlan pink vagy lila színétől minden ételed dizájnosan fog mutatni a tányéron.

Gomba

Fotó: shutterstock/Africa Studio

A gomba mindenféle főétel alapjául szolgálhat, és a zöldségesnél is mindig akad valamilyen gomba féle. A legutóbbi kutatás szerint a gomba a diétádban helyettesítheti a fehérjét, mert 100gramm gombában 3-6 gramm teljes értékű fehérje és nagyon kevés kalória található. BCAA aminosavat is tartalmaz, amelyet por formájában edzőtermekben vagy fitnesz boltokban kínálnak, hogy ettől jobb legyen az álló képességed az edzésen, és a már megszerzett izomzatodat stabilizálja. Ennyi erővel jobb, ha eszel egy finom csiperkegomba rizottót, vagy egy jó magyaros gomba levest. De rákellenes hatásáról ismert a shiitake, amely csökkenti a magas vérnyomást és erősíti az immunrendszert. Rákellenes hatása van a tapló, csiperke, óriás pöfeteg és a laska gombának is. A vargánya pedig segít influenza esetén.

Alma

Fotó: shutterstock/Africa Studio

Csodálatos mennyi mindenre jó. Gazdag antioxidánsokban, aminosavakban, mindemellett tartalmaz káliumot és pektint. A pektin bizonyítottan csökkenti a koleszterinszintet. Az alma glikémiás indexe is nagyon alacsony, így állandósíthatja a vércukorszintet. Ma már tudományos alapokon szokták táplálkozási szakértők ajánlani a napi alma fogyasztást, mert ezzel az egyszerű szokással megelőzhetőek a szív-és érrendszeri megbetegedések. Az alma enzimjei segítik és gyorsítják az emésztést, így segít a fogyásban. Rostjai és héja tisztítja a fogakat, és azt se felejtsük el, hogy nagyon finom!