Konyha

Nincs lehetetlen! Ünnepi menü egészségesen

Közelednek az ünnepek és ezzel a nagy családi ebédek, vacsorák időszaka is. Odafigyeléssel idejében tervezhetünk igazán egészséges és finom ételsort is.

Az ünnepi nagy étkezéseknek sem kell feltétlenül nehéznek, zsírosnak és egészségtelennek lennie. Már most elkezdhetjük megtervezni azt az ételsort, amely kíméli a szívünket és egyben az érrendszerünket is.

Az ünnepi ételsor lehet egészséges is, csa tervezés kérdése. Fotó: shutterstock/Foxys Forest Manufacture

A recepteket elsősorban a mediterrán étrend ételei között érdemes elsősorban keresni. Legyen a menüben sok friss zöldség és gyümölcs, amely azért manapság már ilyenkor sem lehetetlen. Érdemes ezt az étrendet tovább fokozni azzal, hogy a sózást is a minimálisra csökkentjük. Persze nem kell teljesen mellőzni és íztelenül főzni, csak odafigyelni a mennyiségre. A só mennyiségének csökkentésére használjunk bátran fűszereket. Például a pulykát sózás helyett fűszerezd citromhéj, fokhagyma és rozmaring kombinációjával. Hidd el, elég lesz jóval kevesebb só is így. De remekül funkcionál még a hagyma, fokhagyma, chili pehely vagy a mustár.

Érdemes színesben gondolkodni. Legyen a tányéron minél több szín, így a vitaminok is változatosak lesznek, amelyek bekerülnek a testünkbe. A zöld leveles zöldségekből rengeteg hasznos tápanyagot nyerhetünk. Ilyen például a kelkáposzta, spenót és saláták. Ezek mindegyike tele van káliummal, A-, E- és C-vitaminnal. A narancssárga az ősz egyik jellemző színe. A répa, sütőtök és az édesburgonya is A-vitamint és karotinoidokat, a szem egészségéhez fontos tápanyagokat tartalmaznak.

A sötétpiros ételek, például a gránátalma, fekete áfonya, cékla antioxidánsokat tartalmaznak, amely hozzájárulhat az egészséges vérnyomás fenntartásához. Mindezen túl gyulladásgátló flavonoidokkal rendelkeznek.

Fotó: Unsplash/ Jennifer Pallian

A zsíros húsoknak sem biztos, hogy örülnének az artériáink. Helyette készíthetünk baromfit vagy sült halat. A halászlé és a rántott hal egyébként is elengedhetetlen része a karácsonyi ételsornak. A többi húst, ha csak tehetjük, szabadítsuk meg sütés előtt a zsíros rétegektől. A legnagyobb kihívás azonban mégiscsak a desszert, pontosabban a sütemények. A sok cukor és finomított liszt biztosan nem tesz jót az egészségünknek. Éppen ezért, ha lehet cseréljük le másféle lisztekre a búzalisztet. Például a teljes kiőrlésű zabpehelyliszt remek választás lehet. A cukrot pótolhatjuk almaszósszal vagy sztíviával. De használhatunk aszalt gyümölcsöket is édesítésre.