×

Konyha

Kedvencünk, a friss és zsenge újburgonya

Fűszerekkel, vajjal, csupaszon, vagy sajtkrémmel, megannyi ötlet, ahol csak a fantázia szab határt, hogy a család asztalára tápláló finomságot varázsoljunk. Ehhez nem kell mindig sokat költeni. Több emberöltő óta kedveljük a burgonyát. Ki így, ki úgy szereti, most mi is adunk tippeket.

Miben más az újburgonya?

Az újkrumpli nevéhez híven új, tehát egészen friss és zsenge, ez pedig hatással van arra is, hogy milyen módon érdemes feldolgozni. Rózsaszínes héjuk alatt kis eséllyel találunk romlott zöldséget, míg a hagyományos burgonyáknál sajnos erre mindig van esély. Íze zamatosabb, és jóval több vitamin is van benne, sőt kevesebb kalóriát tartalmaz, így bátran fogyaszthatják diétázók, fogyókúrázók is.

Magas viszont a foszfor-, a vas- és a kalciumtartalma. Elkészítési módja sem olyan, mint a hagyományos burgonyáké: nem szükséges meghámozni, hiszen nagyon vékony a héja, amely néha egyszerűen ledörzsölhető, de nyugodtan el is fogyaszthatjuk, egyszerűen csak mossuk meg.

Mivel magas a víztartalma, ha párolni szeretnénk, nincs szükségünk hozzá túl sok zsiradékra, hiszen önmaga is ereszt majd épp elegendő levet. Érdemes kistermelőktől vásárolni az újkrumplit, és ha tehetjük, kerüljük az előre meghámozott változatot, mert hamarabb veszít a frissességéből, így már lehet, hogy akkor is kevésbé lesz zamatos, amikor hazavisszük.

A héjas változatot is érdemes azonban néhány napon belül felhasználni, mert folyamatosan veszít víztartalmából. Míg a szekrényben várakozik a sorára, addig se tároljuk zacskóban, inkább dobozban vagy kosárban tartsuk.

Burgonya – arcok (Fotó: illusztráció pexels.com)

Fontos infó még, hogy ha krumplipürét szeretnénk készíteni, ahhoz ne újburgonyát válasszunk, hiszen a már többször említett víztartalma miatt nem alkalmas erre, valamint sose felejtsük el, hogy mivel nagyon zsenge, főzési ideje jóval rövidebb, mint hagyományos társaié, bármelyik receptet is választjuk, ezt érdemes szem előtt tartani.

Íme három egyszerű recept újburgonyából, amit érdemes kipróbálnunk, amíg még tart a szezon.

A klasszikus petrezselymes

Az egyik legismertebb köret, a klasszikus petrezselymes burgonya, azonban ez is egészen másképp fest és másképp ízlik, ha újburgonyából készítjük. Nem kell hozzá más, csak egy kiló újkrumpli, kevés olaj, három csokor friss petrezselyem és só. A krumplit mossuk meg, dörzsöljük le a héját, amennyire lejön, majd vágjuk karikákra. A tepsink aljára tegyünk néhány kanál olajat, dobáljuk bele a felszeletelt burgonyát, sózzuk meg alaposan és forgassuk bele az olajba, hogy minden oldalára jusson egy kevés. 200 fokra előmelegített sütőben 35–40 percig süssük, de mindenképp vegyük ki közben néhányszor és forgassuk át a tepsi tartalmát, hogy egyenletesen süljön. Miután kivettük, szórjuk meg az apróra vágott, friss petrezselyemmel, és kész is van az isteni köretünk.

Illatos fűszeres burgonyák (Fotó: illusztráció pexels.com)

Vajon párolt újkrumpli

Szintén egyszerű és szinte biztosan mindenkinek ízlik a vajon párolt változat. Egy edényben olvasszunk fel egy kanálnyi vajat, majd a félbevágott – vagy ha apró a méretük, akkor az egészben hagyott – burgonyákat forgassuk meg rajta. Öntsünk alá egy kevés vizet, ízlés szerint fűszerezzük, ízesítsük petrezselyemmel vagy kaporral, majd fedő alatt kis ideig hagyjuk párolódni. Ha már kellően megpuhult, még egyszer forgassuk át sóval, és el is készült az egyik legegyszerűbb nyári köret.

A burgonyák a fazékba mennek (Fotó: illusztráció pexels.com)

Gőzölt burgonya

A krumpli héját ezúttal is ledörzsöljük. Próbáljunk apró darabokat választani, ha nem találunk, akkor vágjuk félbe, negyedbe a burgonyákat. Egy lábosban forraljunk vizet, dobjunk bele babérlevelet és egy-két gerezd fokhagymát, majd a forró víz fölé tegyünk egy erre alkalmas szűrőt úgy, hogy ne érjen bele az alja a vízbe.

Tegyük a szűrőbe a burgonyákat, majd fedjük le a tetejét, hogy bent maradjon a gőz, és hagyjuk 10–12 percig gőzölődni, míg meg nem puhul, utána rögtön tálalhatjuk is.