Konyha

Pikáns brokkoli chilis kesudióval és feketefokhagyma majonézzel

Egy húsmentes és könnyed finomság a zsúfolt hétköznapokra.

Fotó: MTVA

Elkészítés:

A paradicsomokat negyedeljük, a zellergumókból hámozóval vékony, hosszú, amorf szeleteket „hámozunk”. Keverőtálba sózzuk, borsozzuk, csipet cukrot és kanál almaecetet adunk hozzá és egy csurranásnyi olívaolajjal is meglocsoljuk. Átforgatjuk, sütőpapírral bélelt tepsire rendezgetjük. 140 fokos sütőben szárítjuk, aszaljuk 2-4 óra alatt, míg töppedt, szikkadt nem lesz az állaguk. Ha elkészültünk, befőttes üvegeben olajjal felöntve hetekig is eláll hűtőben.

A fokhagymát sütőpapírból készített tasakba tesszük (só, cukor, pöttynyi olíva, összerázzuk), lezárjuk és 160fokos sütőbe téve vajpuhára sütjük.

Ha kész a sültfokhagyma, mozsárba tesszük a fekete fokhagymával és kevés olajat hozzácsurgatva pépépé, majonéz szerűvé keverjük. Ízesítjük egy kis citromlével, kanálnyi mustárral, sózzuk, borsozzuk, csipetnyi kurkumát adunk hozzá. Mikor kész, kevés vízzel enyhén föllazítjuk.

A kesudióhoz egy kis naparaforgó olajat hevítünk, kézzel belemorzsolunk egy szárított chilit, hozzáadjuk a nyers aprított kesudiót. Aranybarnára pirítjuk, közben a diót durvára törjük.
Az olajjal együtt tesszük félre tálalásig.

A vad brokkolit és brokkoli szárat enyhén sós vízben leforrázzuk, szinte előfőzzük, majd jeges hidegvízben lehűtjük. Lecsepegtetjük és tálalásig félretesszük.

Tálalás pillanatában a brokkolit sózzuk, borsozzuk, kevés kesudiós olajjal átfényezzük. Lehetőség szerint rácsos aljú serpenyőben erősen grillezzük, csíkosra sütjük, itt-ott odakapatjuk.
Tányérra tesszük, rendezünk rá pár szárított paradicsomot, vékonyra szelt zellert. Bőségesen megcsepegtetjük a fokhagyma majonézzel, majd a megszórjuk a chili darabos kesudióval és az olajával is meglocsoljuk.

Hozzávalók:

San Marzano paradicsom 8-10 db
Zellergumó 1 közepes fej
Vad, szár brokkoli 250 g
Sima brokkoli 1 fej
Maradék brokkoli szár 1 nagy brokkolié
Fokhagyma gerezdek 2 fejből
Fekete fokhagyma 8-10 gerezd
Citrom leve 1 db
Dijoni mustár 2 kk
Kesudió, pörköletlen 100 g
Szárított chilipaprika 1 db
Kurkuma, őrölt 1 kk
Napraforgó olaj 0.8 dl
Oliva olaj ízlés szerint
Cukor 1 kk
Alma ecet 1 ek
Só és frissen őrölt bors