Otthon

Délportugál kalandozások – útmutató a téli Algarvéhoz

Algarve Portugália déli része, nyáron pezsgő turistacélpont, télen tökéletes lehetőség, hogy elvonuljunk a hideg idő és az ünnepek utáni kietlen munkahetek elől.

Portugáliában évi 300 napot süt a Nap: ráadásul forrón süt még január elején is. Bár a helyiek kabátot, sálat, sapkát és napszemüveget hordanak, nekünk a budapesti enyhe télből megérkezve is elég a pulóver. Csak a hosszú óceánparti sétáinkhoz húzunk néha dzsekit, ha fúj a szél.

Nyáron nyaralunk, télen szörfözünk

Szezonon kívül mindenképp érdemes autót bérelnünk, hogy kényelmesen bejárjuk a partvidék déli és nyugati oldalát, mert bár a városok között nem nagyok a távolságok, a buszok elég ritkán járnak, ráadásul számos helyre el sem juthatunk ezekkel.

A repülőnk Faróba érkezett, a szállásunk Portimaóban volt. Ez Algarve egyik legnagyobb üdülővárosa: a parti szállodarész hatalmas hotelei most kihalt kísértetházakra emlékeztetnek. El tudjuk képzelni, hogy itt nyáron pörög az élet, hömpölyög az emberáradat – mi jobban szeretjük ezt a csendet és nyugalmat, ami most fogad. A város szörfboltja, a Rocha Surf Shop nyitva van, és nekünk ennyi elég: szörfözni érkeztünk, ugyanis Algarve Európa egyik legjobb helye a hullámok meglovaglására. A nyugati oldalon egész évben szörfözhető méretűek az Atlanti-óceán hullámai, de télen a déli oldalon is van bőven lehetőségünk hódolni kedvenc sportunknak. A víz elég hűvös, 17 fok körüli lehet, de neoprén ruhában és meleg napsütésben nem zavar, bár miután kijöttünk, alaposan fel kell öltöznünk. Nyáron akár 22 fokra is felmehet a hőmérséklete, ekkor ideális strandolásra is, de itt is egyre nagyobb divat a SUP – és errefelé van is mit megnézni!

Portimao Fotó: Michaletzky Luca

Portimao

Parti barlangok

Portugália déli partjainál magas mészkősziklák emelkednek. Ezeket a tenger hullámai és az eső folyamatosan mossa el, ami rengeteg barlangot, üreget, fantasztikus sziklaképződményt eredményez. Portimaóban a Praia do Vau, tőle nyugatra a Praia dos Tres Irmaos, keletre a Benagil-barlangok kihagyhatatlan látnivalók. Nyáron be is evezhetünk SUP vagy motoroshajótúrákon, télen a strandról csodálhatjuk őket. Utóbbi is épp elég izgalmas, főleg mivel esélyes, hogy rajtunk kívül csupán pár helyi sétáltatja arra a kutyáját. Ha a déli partot bejártuk, irány nyugat és Sagres városa: legalább ugyanennyi csodát láthatunk arra is.

Praia do Vau Fotó: Michaletzky Luca

Praia do Vau

Benagil Fotó: Michaletzky Luca

Benagil

Európa nyugati csücske

Az öreg kontinens legnyugatibb csücske ugyan nem itt van, hanem Lisszabon közelében, de a második legnyugatibb, a Cabo de San Vicente Sagres városától csak egy köpésre. Félelmetes szétnézni innen: szemben, valahol a távolban Észak-Amerika, kissé délebbre Dél-Amerika, egészen délre Afrika a következő szárazföld. Sagres városa megér egy egész napot: bóklásszunk el az erődben egy délelőttöt: a helyi növény- és madárvilágnál csak a hely története érdekesebb. Tengerész Henrik a 15. században tette központjává ezt a helyet: I. János portugál király fia a nagy felfedezések korának egyik legismertebb személyisége. Expedíciókat szervezett Észak-Afrika felfedezésére, az arabok visszaverésére, és ő szerezte meg hazájának a Gibraltári-szorost is. A sagresi erődben alapított tengerésziskolát és ide hívta a híres térképészt, Jehuda Cresquest is.

Azonban ne higgyük, hogy Sagresszel be is fejeztük nyugati túránkat! A legszebb helyek még hátra vannak: induljunk el nyugat felé, és térjünk le az aszfaltozott útról: eldugott földutacskák végén fedezhetjük fel az eldugott kis strandokat, amelyek a szörfösök álmai. Megfelelő időben érkezve számtalan hullámlovast láthatunk a vízben, de a kihalt partokat mosó tajtékok akkor is gyönyörűek, ha egyedül érkezünk. Általában itt nyers valójában csodálhatjuk a természetet: nemcsak rendes utat nem építettek idáig, de se kávézó, se nyugágykölcsönző, de még vizesblokk sincs a közelben. Ha vonz minket az óceán elemi ereje, itt megtaláljuk teljes tisztaságában.

Cabo do San Vicente Fotó: Michaletzky Luca

Cabo do San Vicente

Ha megéheztünk…

A turistaközpontokban télen sok hely zárva tart, de sosem maradtunk éhen: nem volt nehéz megtalálni a helyiek kedvenc éttermeit, és ezekben sosem csalódtunk. Algarve egyik specialitása a piripiri csirke, ami tulajdonképpen egy grillcsirke, amire enyhén csípős piripiri szószt sütnek rá. Krumplival és salátával adják – isteni, laktató étel. Keressük a kifejezetten „frango piripirire” specializálódott helyeket, kis sütödéket! Persze halat is érdemes itt ennünk: a sagresi erődhöz közeli étterem, a Restaurante a Sagres például verhetetlen grillezett halakban és polipban! Desszertek között igazi különlegesség a főtt tojássárgával készült sütemények: a „fio de ovos” külsőre reszelt sajtra hasonlít, de valójában tojássárga „cérnaszálak” ezek. Furcsa, de egy próbát megér. Amivel viszont biztosan nem lőhetünk mellé, az a pastel de nata: ez a levelestésztába sütött vaníliás puding, ami egyszerűen isteni! Szerencse, hogy annyit gyalogolunk Algarvéban, különben hazafelé meglátszana az elfogyasztott mennyiség…

Összefoglalva: Portugáliát látni kell. Ha hiányzik a napsütés és a víz, pattanjunk fel egy fapados repülőre: már Portóba, Lisszabonba és Faróba is könnyen eljuthatunk – jó dolog ez, mert ha egyszer láttuk, vissza fogunk menni.