Mobiltelefont, televíziót és egyéb háztartási eszközt is – gyakran – már az internetes webshopokból rendelünk. Egyre többször fordul elő az is, hogy a termékek sérülten érkeznek meg és a reklamációkat a netes boltok nem fogadják el. Ezt tapasztalja a Budapesti Békéltető Testület is, amelyhez manapság egyre sűrűbben érkeznek hasonló panaszok. Éppen ezért elmondák, hogy mit érdemes tenni, ha a kiszállított termék sérüléten kerül hozzánk.
Fotó: shutterstock/Andrey_Popov
Ha az átvételnél már a dobozon látjuk a sérülést, akkor javasolt, hogy azonnal vetessünk fel kárjegyzőkönyvet a futárral. Ha erre nem hajlandó a futár, akkor fényképeket és videófelvételt kell készíteni azonnal a sérülésekről úgy, hogy a dátum és a pontos idő is látszódjon a felvételeken. Erre már minden okostelefon képes manapság.
Fontos alaposan megnézni, hogy mit írunk alá a futárnál. Rendszeresen előfordul, hogy előre kitöltött átvételi papírral érkezik a futár, amelyen természetesen az szerepel, hogy sérülésmentesen kiszállították a terméket. Érdemes ellenőrizni és amennyiben gond van a csomagolással a szállítólevélen ezt írásban jelezni kell.
Ha elektronikusan kell aláírni a kiszállítás tényét, akkor is érdemes elolvasni mit írunk alá. Ha a csomagolás sértetlenségét írjuk alá, attól még a termék lehet sérült és reklamálhatunk joggal. Ellenben, ha a termék sértetlen kiszállítását írtuk alá, és az nem így van, akkor panaszra már nem mehetünk. Amennyiben a termék sértetlenségéről kell nyilatkozni a szállítólevélen, akkor érdemes kibontani és meggyőződni róla ott helyben. Csak ez után javasolt a szállítólevelet aláírni.
Ha a futár nem hajlandó arra, hogy megvárja, amíg helyben kibontjuk a terméket vagy hosszadalmas lenne ez a művelet, akkor is érdemes a kibontást idő és dátum feltüntetésével dokumentálni. Ez különösen a tartós fogyasztási cikkek esetében javasolt, amelyek nagy értékkel rendelkeznek.
Fontos tudni, hogy a webshop jogilag addig felelős a termék épségéért, amíg azt birtokba nem vettük. Kizárólag az átvétel után történt sérülésekért felel a fogyasztó, ha pedig eleve sérült terméket kapott, ugyanúgy megilletik a fogyasztóvédelmi jogok.
Fotó: shutterstock/Candus Camera
Ha kibontás után kiderül, hogy sérült a termék, akkor a Békéltető Testület azt javasolja, hogy éljünk a 14 napos meggondolási lehetőséggel és küldjük vissza a terméket. Ekkor is jogunk van hozzá, nem csak egyéb esetben. Igaz, hogy ezt a saját költségünkre tehetjük meg, de visszakapjuk a teljes árát a terméknek. Ebben az esetben írásban kell egyértelműen közölni az internetes bolttal, hogy meggondoltuk magunkat.
A webshopnak ki kell cserélnie a terméket abban az esetben, ha azt nem lehet rendeltetésszerűen használni. Ezt három napon belül jeleznünk kell nekik.
Ha 10 ezer forinton felüli értékkel bír az, amit megvettünk a neten és 14 napon túl meghibásodik, akkor lehetőségünk van kijavíttatni a kereskedővel. Ha ez nem lehetséges, akkor cserét vagy vételár leszállítást is kérhetünk.
Ha olcsóbb terméket rendeltünk és elromlik, akkor két éven át kérhetjük a javítását, cseréjét vagy a vételár leszállítását, esetleg az egész ár visszatérítését.







